Zo doneert het bedrijf in 2020 niet minder dan 28.000 euro, vorig jaar sponsorden ze al eens 24.000 euro. In totaal gaat het om 52.000 euro. "We willen hiermee onze baseline 'thuis in betaalbaar wonen' waarmaken", zegt Sarah Welker, marketingverantwoordelijke van Groep Huyzentruyt.
...

Zo doneert het bedrijf in 2020 niet minder dan 28.000 euro, vorig jaar sponsorden ze al eens 24.000 euro. In totaal gaat het om 52.000 euro. "We willen hiermee onze baseline 'thuis in betaalbaar wonen' waarmaken", zegt Sarah Welker, marketingverantwoordelijke van Groep Huyzentruyt."We willen niet alleen een thuis creëren voor onze klanten, maar ook voor zij die zich geen thuis kunnen veroorloven of in een penibele situatie terechtkomen", vertelt Sarah Welker. "Ook zij hebben recht op een dak boven hun hoofd en op goede woonkwaliteit. Uiteraard kunnen we niet iedereen helpen, maar de donaties aan SOS Kinderdorpen vinden wij al een mooie start en zijn voor de organisatie van onmetelijk belang.""Al 70 jaar lang ondersteunt SOS Kinderdorpen duizenden kwetsbare families, zodat hun kinderen kunnen opgroeien in een warme thuis", legt Michael De Leener van SOS Kinderdorpen uit. "Maar het is enkel dankzij de vele giften en fondsen dat we kunnen blijven functioneren. We zijn uiteraard niet alleen Groep Huyzentruyt dankbaar. Elke schenker en elke euro telt voor ons." Wat veel mensen niet weten, is dat SOS Kinderdorpen ook dicht bij huis werkt en niet alleen in landen als Burundi of Congo. "Dat feit sterkt nog meer onze overtuiging, want we zijn een familiebedrijf en dragen een maatschappelijke verantwoordelijkheid", gaat Sarah van Groep Huyzentruyt verder.Transparantie is voor een fondsenwervende organisatie als SOS Kinderdorpen vanzelfsprekend en daarom communiceren ze over wat er met de donaties gebeurt. Voor meer dan 5.000 niet-begeleide minderjarige vluchtelingen, die in 2015 in België aankwamen, startte SOS Kinderdorpen kleinschalige, familiale opvanghuizen, waaronder één in Leuven, genaamd Hejmo. Daar krijgen negen kinderen en jongeren tussen acht en achttien jaar een warme thuis. "Dat kleine aantal is belangrijk, want het gaat om een familiale opvang in een kleine leefgroep, met voldoende aandacht voor ieder kind en kleurrijke gepersonaliseerde woon- en slaapruimtes", gaat Michael De Leener verder. "Zodat de kinderen zich écht thuis kunnen voelen, in de meest brede zin van het woord. In moeilijke tijden zijn broers en zussen een belangrijke steun voor elkaar. Zeker als ze recent hun ouders verloren hebben. SOS Kinderdorpen wil verdere breuken in familierelaties absoluut vermijden. Hejmo focust daarom op kinderen die hier samen met een broer of zus toekwamen. Dat is niet vanzelfsprekend, want door het tekort aan plaatsen is het voor opvanghuizen soms moeilijk om meerdere kinderen tegelijk op te vangen."Het project is een internationale reactie op de vluchtelingencrisis. SOS Kinderdorpen helpt vluchtelingen in Syrië, Libanon, Oost-Europa, de Balkan en ook in heel wat landen in West-Europa. Ze doen dat vanuit de overtuiging dat ieder kind opvang en begeleiding in overeenstemming met zijn fundamentele rechten verdient. "Wij sluiten ons daarbij aan en zetten daarom met volle overgave onze schouders onder dit project.", aldus Welker. "We zamelen geld in door een deel van onze opbrengsten vrij te maken. Per opgeleverde woonunit schenken we 80 euro aan SOS Kinderdorpen. In 2019 eindigden we met 350 opgeleverde units, vandaar de overhandiging begin dit jaar van een cheque van maar liefst 28.000 euro.""We informeren bovendien onze klanten over het initiatief en geven hen in hun compromismap een fiche mee rond het project. Zo hopen we anderen aan te sporen en mee te helpen om een warme thuis te bieden aan kinderen en hun families. We willen samen de maatschappelijke verantwoordelijkheid, die we moeten nemen, vergroten. Groep Huyzentruyt zal ook in 2020 die rol opnemen."