Groen wil uitbreiding van het bus- en treinaanbod in Tielt

Karen Dewinter, Filip De Bruyne, Jason Bouti en Lut Dornez.
Redactie KW

Deze morgen voerde Groen Tielt actie aan het station van Tielt. Ze bedankten meer dan 500 pendelaars, scholieren en studenten om dagelijks de trein te nemen met een Valentrein kaartje en een ‘hartige’ muntbonbon.

Dit jaar wil Groen Tielt het beperkte bus- en treinaanbod onder de aandacht brengen. De laatste trein richting Tielt vertrekt in het weekend al om 20.53 uur vanuit Gent. Ook de buslijnen zijn nagenoeg volledig gericht op school- en woon-werkverkeer. Maar als het openbaar vervoer een écht alternatief wil zijn voor de wagen dan moet er meer, beter en betaalbaar openbaar vervoer komen.

Het zal je maar overkomen. Een avondje uit op Valentijn. Maar net wanneer het romantisch begint te worden, moet je snel de rekening vragen. Je laatste trein of bus wacht niet op de liefde. Daar wil Groen verandering in brengen op #Valentrein. Vlaams parlementslid Björn Rzoska en Kamerlid Kim Buyst willen uitbreiding van het aanbod van openbaar vervoer en op de grote lijnen ook een nachtaanbod. “Als het openbaar vervoer een echt alternatief wil zijn voor de wagen dan moet er meer, beter en betaalbaar openbaar vervoer komen.”

Nood aan meer investeringen

De tevredenheid bij zowel de trein-, tram-, als busreizigers staat lager dan ooit en de stiptheidscijfers zijn al jaren in dalende lijn. De ticketprijzen maken de omgekeerde beweging en zijn de laatste jaren in sommige gevallen zelf verdubbeld. Rzoska en Buyst: “In een slim mobiliteitssysteem is er dag én nacht een beschikbaar alternatief. Er is dringend nood aan meer investeringen in treinen, trams en bussen, ook na acht uur ‘s avonds. Zeker buiten de steden is het aanbod ontoereikend en na 20u valt het aanbod helemaal terug.”

“Ook in Tielt is het trein- en busaanbod bijna uitsluitend beperkt tot woon-werk- en schoolverkeer“, bevestigt Filip De Bruyne van Groen Tielt. Om na een avondje uit terug thuis te geraken in Tielt vanuit Gent moet je in het weekend al om 20.53 uur de laatste trein nemen. Het aanbod van bus of trein is de laatste jaren stelselmatig achteruit gegaan.

NMBS en De Lijn moeten intenser samenwerken

Ook de liefde tussen De Lijn en NMBS laat te wensen over. Het garanderen van aansluitingen naar bus of trein is verre van zeker. “De NMBS en De Lijn moeten intenser samenwerken. Je zou ook met hetzelfde ticket na je treinreis de bus of tram moeten kunnen nemen. Alleen als we de drempels wegwerken zal het openbaar vervoer een echt alternatief zijn.”

Na een film, concert of etentje met de trein naar huis gaan, is in vele gevallen niet mogelijk. Zelfs tussen de grote steden rijden er erg weinig vroege en late treinen. Na jaren van besparen is er een inhaalbeweging noodzakelijk. Haltes, lijnen en loketten die in het verleden werden afgeschaft willen we terug openen, het invoeren van nachttreinen op de belangrijkste assen en zorgen voor een hogere frequentie tijdens de spits.

Pendelaars bedanken

Vandaag deelden bijna 100 lokale Groenafdelingen Valentreinkaartjes uit in de treinstations en bus- en tramhaltes om de honderdduizenden pendelaars die elke dag het openbaar vervoer nemen te bedanken. “We willen pendelaars op deze Valentrein een hart onder de riem steken”, besluit Meyrem Almaci, voorzitter van Groen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier