Graffitikunstenares Djoels smukt poort Egemse basisschool De Akker op

De Egemse graffitikunstenares en tatoeëerder Djoels heeft de toegangspoort van de Egemse basisschool De Akker voorzien van een prachtig graffitikunstwerk. Voor haar is het een manier om deze kunstvorm positief in het nieuws te brengen en directeur Lieve Dewitte is blij met de extra kleur in de school.

Directeur Lieve Dewitte en kunstenares Djoels sloegen de handen in elkaar voor de het graffitikunstwerk op de poort. (foto Jan)
Directeur Lieve Dewitte en kunstenares Djoels sloegen de handen in elkaar voor de het graffitikunstwerk op de poort. (foto Jan)

“Het eerste idee om in de basisschool iets te doen met graffiti kwam er eigenlijk tijdens een gesprek dat ik had met Gisèle Gardeyn-Debever, die naast de parochie ook zeer begaan is met de school”, vertelt Djoels. “Ik woon nog maar vrij recent in Egem en het leek haar wel een leuk idee om mijn creativiteit eens los te laten binnen de school. Mij sprak dat meteen aan, maar de school en in de eerste plaats de directeur moesten dit uiteraard ook zien zitten. Gelukkig bleek dat geen probleem te zijn.”

Positieve reacties

“Ik moet zeggen dat ik, van zodra Gisèle en Djoels het voorstel kwamen doen, meteen enthousiast was”, pikt directeur Lieve Dewitte in. “Ik had al langer het idee om wat extra kleur in de school te brengen en dit leek mij een ideale gelegenheid. Eind vorig jaar hadden we overigens plannen om met de hele school een project te doen rond schilderen en werken met kleuren, maar door corona is dat in het water gevallen. Het idee sprak me meteen aan en dat het bovendien in samenwerking met een lokaal talent kon, was extra meegenomen. Na wat rondkijken kwamen we al snel tot de conclusie dat de schoolpoort een leuke plaats zou zijn om onder handen te nemen.”

“Het brengt echt kleur en vreugde in onze school”

“Ook toen Djoels met haar idee kwam om een meisje dat bellen blaast op de poort te zetten zaten we meteen op dezelfde golflengte. Allereerst gaat het uiteraard over een kind, maar daarnaast vind ik dat het ook wel een bredere betekenis heeft. Het zeepbellen blazen symboliseert enerzijds de speelsheid van de kinderen, maar anderzijds toont het toch ook de broosheid en kwetsbaarheid van onze kinderen. Toen ik het eindresultaat zag was ik meer dan tevreden en ook de kinderen en ouders hadden alleen maar positieve reacties over het kunstwerk. Het brengt echt kleur en vreugde in onze school. Ik ben Djoels en onze sponsor ( die onbekend wenst te blijven, red. ) dan ook zeer dankbaar.”

Echte kunstvorm

“Ik was uiteraard blij dat ik als kersverse inwoner van Egem meteen al de gelegenheid kreeg om zoiets te doen”, vervolgt Djoels. “Tekenen en schilderen hebben er bij mij van jongs af aan in gezeten en ik heb al vrij snel ook de graffiti ontdekt. Via het tekenen ben ik ook in de tattoowereld terechtgekomen. Het is trouwens van mijn leermeester uit een tattooshop, waar ik vier jaar meegedraaid heb, dat ik mijn artiestennaam gekregen heb. Graffiti heeft mij echter nooit los gelaten en met mijn eerste zuur verdiende centjes heb ik dan ook een assortiment spuitbussen gekocht en ben mij hier beginnen in bekwamen. Een echte school is hier niet voor, dus je leert het van anderen en al doende. Het stoot mij echter vaak tegen de borst dat graffiti bij veel mensen een negatieve klank heeft. Voor velen betekent het vandalisme op treinen en bruggen, maar graffiti is een echte kunstvorm. Een mooi voorbeeld van dit vooroordeel is dat, toen ik bezig was met het werk op de poort, ik bezoek kreeg van de politie om te controleren of dit echt wel met toestemming van de school was. Ik ben dan ook blij dat ik door dit te doen een positief beeld kan geven van graffitikunst. Misschien kan ik hiermee ook andere jongeren inspireren en hen eveneens voor deze kunstvorm doen kiezen.”

Of het bij dit ene kunstproject blijft, is verre van zeker. “Ik heb nog een muur op school waarmee ik iets creatiefs zou willen doen. Dat is echter nog toekomstmuziek en of het dan weer graffiti zal zijn of iets anders is zeker nu nog niet beslist”, stelt Lieve Dewitte.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.