Gokreclame wordt bijna volledig verboden

Ook bij Club Brugge staat een gokbedrijf op de shirts. © BRUNO FAHY BELGA

Tegen eind dit jaar moet zowat alle reclame voor gokken verdwijnen in ons land. Dat staat in een nieuw koninklijk besluit van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Coalitiepartner MR is er volledig tegen gekant.

Gokreclame zal niet meer mogen op tv en radio, op websites en sociale media, in kranten en tijdschriften en op affiches in de straat. “De filosofie zal zijn dat enkel wie wil gokken en actief op zoek gaat naar informatie over kansspelen, in de toekomst nog gokreclame te zien zal krijgen”, zegt Van Quickenborne. “Het constante bombardement van reclame die verslaving in de hand werkt, ook bij jongeren, moet stoppen.”

Sportsponsoring

Gokreclame zal nog mogelijk zijn op websites en eigen socialemedia-accounts, maar zonder mogelijkheid tot interactie en met videoboodschappen van maximaal vijf seconden, en binnen de fysieke kansspelinrichting zelf. Incidentele reclame in videoverslaggeving van sportwedstrijden en productplacement in televisieprogramma’s die niet specifiek voor de Belgische markt zijn bedoeld mogen nog blijven bestaan.

Opmerkelijk: ook sportsponsoring door gokbedrijven gaat op de schop. Tegen eind 2024 moeten alle gokmerken van de voetbal- en andere sporttruitjes verdwenen zijn. Intussen mogen gokbedrijven als sportsponsor enkel reclame maken door de merknaam of het logo te gebruiken, zowel op de shirts als in de stadions. Het gebruik van reclameslogans is daar niet meer toegelaten. Ook reclamespotjes afspelen op schermen of door luidsprekers in stadions wordt verboden.

“Dat is een buitensporige maatregel die bijvoorbeeld de sportsector in grote moeilijkheden gaat brengen. Moet het voetbal echt kapot in ons land?”, zegt voorzitter Georges-Louis Bouchez maandag.

Ethische regels

In het kader van sporttornooien mag tot 1 januari 2025 op televisie wel nog reclame gemaakt worden, maar enkel spotjes van maximaal 5 seconden, maximaal 2 per uur en minstens een kwartier voor of na de uitzending van de wedstrijd.

In het KB worden ook een aantal algemene ethische regels opgenomen waaraan de nog toegestane vormen van gokreclame moeten voldoen. Zo mag gokreclame geen gebruikmaken van natuurlijke personen of fictieve personages. Bekende persoonlijkheden zoals sporters, acteurs of influencers brengen immers een zeker positief beeld van gokken naar voren.

Het KB moet nog goedgekeurd worden door Europa en door de Raad van State, tegen eind dit jaar kan het in werking treden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier