Krokusvakantie start goed aan de kust

Kurt Vandemaele
Kurt Vandemaele Reporter

Het is dan wel ijskoud aan zee, in Oostende zijn de meeste hotels dit weekend volgeboekt. Daar zit valentijn voor iets tussen. Die dag valt dit jaar voor het eerst in lange tijd samen met de krokusvakantie. Bovendien is dit het laatste weekend van de solden. Dat is in de Kapellestraat goed te zien. De drukte is ook te merken in de vakantiedorpen die al de deuren openen, onder andere in Bredene.

In camping-en vakantiedorp Mirlo in Bredene staan de houten bungalows en de vaste caravans nog leeg wegens de koude. In de vakantiewoningen daarentegen treffen we enkele bewoners aan, onder wie Geneviève Vastrade uit Charleroi. Zij was gisteren al aangekomen met haar dochter en kleindochter die in Aarlen wonen. “ De school van mijn kleindochter was gesloten, dus beslisten we om naar zee te gaan. Ik had gedacht dat alles vol zou zitten, maar hier op de camping is er niemand. Gisteren had ik de indruk dat we het hele strand voor ons alleen hadden. De zee ligt er prachtig bij, onder die staalblauwe hemel en de lage winterzon.”

Vakantiepark open

Veel campings zijn nog gewoon gesloten, maar duinenresort Breeduyn met zijn bungalows, lodges en villa’s is traditioneel tijdens de hele winter open . Breeduyn maakt deel uit van de Nederlandse groep Roompot Vakanties die sinds 2016 in handen is van de een Franse investeringsmaatschappij. Doorgaans heeft men er veel Duitsers en Nederlanders te gast, nu doet men het uitsluitend met Belgen.

“Op het campinggedeelte kunnen alleen eigenaars terecht”, klinkt het aan het onthaal “De camping is open, maar alleen voor eigenaars. Daar is er ook geen sanitair, het is er iedereen in zijn eigen bubbel. De mensen die geen water hebben in de winter, die komen ook niet. Alleen het vakantiepark is open. Dit weekend is 70% van de huizen geboekt, de midweek zit vol en het laatste weekend ook. Maar er is zeker vraag. Je ziet dat de mensen ernaar snakken om in een andere omgeving te kunnen gaan wandelen of fietsen.”

Andere omgeving

Familie Willemse uit Rijkevorsel logeert er ook: “Wij hadden eigenlijk een weekend geboekt in Cadzand in Nederland, maar we mochten de grens niet over. Die vakantie stelden we dan maar uit, tot we vorige week ontdekten dat Roompot ook een vakantiepark in België had. Normaal komen we zelden naar de Belgische kust, maar we zijn verrast om te zien dat Bredene over zulke uitgebreide duinen beschikt .”

Louise Blanc uit Mons is er ook met haar gezin. “We zijn eigenaar van een huisje dat vaak verhuurd wordt, maar dit weekend was het nog vrij. We hebben de kans gegrepen om naar hier te komen. Het doet gewoon deugd om eens in een andere omgeving te zijn.”

Krokus en valentijn

In Oostende is het een heel stuk drukker. Veel mensen zijn er aan het winkelen, op het strand zijn er veel wandelaars, op de dijk verkopen veel zaken koffie en de hotels zijn goed volgeboekt. Bart De Bruycker, manager van Hotel Ter Streep, is relatief tevreden gezien de omstandigheden: “De volgende weekends zitten vol, maar tijdens de week is er nog veel ruimte. We moeten het natuurlijk alleen met de Belgen doen, anders hebben we ook Duitse bezoekers. Natuurlijk hebben we ook wat businessclienteel en arbeiders die op zee zitten voor de windmolenparken. Al loopt dat ook wel terug, aangezien een deel van de offshore werken intussen afgerond zijn.”

Aan de receptie van Andromeda vertelt Kobe Labath dat valentijn zelden met de krokusvakantie samenvalt. “Daardoor was het hotel al weken op voorhand helemaal volzet. Ook in de andere hotels van de groep C-Hotels is het heel druk. In de loop van de week is bijna alles volgeboekt. Persoonlijk heb ik nog nooit een drukkere krokusvakantie meegemaakt in de jaren dat ik hier werk. De mensen hebben ook weinig opties. De gasten zijn bijna uitsluitend Belgen. Dat is heel uitzonderlijk in dit hotel. Even uitzonderlijk dat de gasten voor een derde uit gezinnen met kinderen bestaan. Na de vakantie wordt het weer moeilijker. Omdat we dan van seminaries en dergelijke afhangen, en die gaan bijna allemaal niet door.”

Butler opgestapt

Veerle Quirynen en haar partner uit Mechelen komen voor een dagje naar de kust. “Ik had last minute gekeken voor een hotel via Booking.com, maar 98% van de hotels was volzet. Die zoektocht heb ik snel opgegeven. Eigenlijk zijn we echt uit verveling naar zee gekomen. Al kunnen we hier ook niet veel doen. Kaartjes voor het Ensorhuis bijvoorbeeld, moet je op voorhand reserveren. Dus wij kuieren een beetje en misschien gaan we enkele muurschilderijen van The Crystal Ship bekijken .”

De uitbater Leo Deklerck van restaurant Ocean is anders wel gelukkig. “De krokusvakantie is wat mij betreft geweldig gestart. Ik heb voor valentijn een takeaway-menu bereid en de respons is geweldig. En hetzelfde zien we in Bistro Mathilda en Gastrobar Frenchette, ook zaken van de familie. De koffieverkoop valt voorlopig nog wat tegen. Voor veel wandelaars is het nog te koud. Vele hotelgasten reserveren hun menu bij ons. Pas op, het zijn natuurlijk geen topweekends vergeleken met normale tijden. We zijn blij dat we aan onze klanten een teken van leven kunnen geven. Dat brengt juist geld genoeg binnen om misschien de huur te betalen. En we zijn blij dat we nog eens wat personeel aan het werk kunnen zetten. Een collega is een butler kwijt die er al 25 jaar werkte. Die man is uit de branche gestapt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier