Glenn Lippens zoeft op zijn elektrisch longboard: “Het voelt als zweven”

© GF
Redactie KW

Wie in Klerken woont, zal hem ongetwijfeld wel al eens gezien hebben. Glenn Lippens zoeft regelmatig langs de straten met zijn elektrisch longboard. “Ik heb het op de harde manier geleerd”, lacht de Klerkenaar.

Glenn Lippens (20) woont in de Stokstraat in Klerken en is de zoon van Gino en Sandy Mercy. Hij studeert in Brussel film, tv en video. Glenn is een van de weinige elektrische longboarders in de streek. “Lang voor de elektrische step op de markt kwam, had ik al een eerste elektrisch longboard gekocht“, vertelt Glenn. “Een longboard kan men het best omschrijven als een skateboard met een langere plank. Dat is traditioneel niet elektrisch aangedreven, elektrische longboarden zijn eerder zeldzaam. Zelf leerde ik het kennen via YouTube waar ik een vlogger zag die met zijn elektrisch longboard onderweg was. Daarna ben ik informatie beginnen opzoeken.”

Tot 90 km/uur

Twee jaar voor de elektrische step kocht Glenn zijn eerste e-longboard aan, een iets goedkoper model dan wat hij nu heeft. “Ik was meteen gebeten door het elektrisch longboarden”, lacht Glenn. “Ik kan er zo’n 15 kilometer mee afleggen met een snelheid van 25 à 30 kilometer per uur. Sneller is mogelijk, er zijn er ook die tot 80 en 90 kilometer per uur kunnen. Een batterij gaat gemakkelijk 10.000 tot 20.000 kilometer mee. In het begin is het vooral leren, bij een gewoon skateboard duw je je af met je voet en weg ben je. Met het elektrische longboard duwt het bord je vooruit. Je moet er vooral op letten om bij het gas geven vooruit te leunen en bij het remmen achteruit te leunen. Zelf heb ik het op de harde manier geleerd. Wanneer je tegen hoge snelheid rijdt, moet je heel voorzichtig zijn en oppassen voor de speedwobbels: een klein steentje op de weg is al voldoende om je board te laten wiebelen en dan je evenwicht terugvinden, is heel moeilijk. Vaak is het dan uitkijken waar je veilig kan landen, bijvoorbeeld in een grasberm. Bij regen is het te glad op de weg en dus niet te doen om met je elektrisch longboard te rijden. Enkel in de lente en in de zomer gebruik ik het als transportmiddel en als ontspanningsmiddel.”

200-tal gebruikers

Het elektrisch longboard is nog uitzonderlijk, in de omgeving van Houthulst gaan alleen Glenn en zijn vriendin ermee op weg. “Er bestaan wel verschillende groepen die gezamenlijke uitstappen organiseren in de lente en zomer, maar in heel België zijn er slechts een 200-tal gebruikers. Via de groepen is ook heel wat informatie te krijgen, gewoon even opzoeken en lid worden en dat helpt men je graag verder. We kunnen met het longboard zowel in de stad als op het platteland rijden en genieten van de natuur. Opladen kan gewoon via het stopcontact, het elektrisch longboard is heel gebruiksvriendelijk. Er zijn verschillende prijsklassen startend vanaf 500 euro voor een degelijke starter tot 2.500 à 3.000 euro voor een exemplaar waarmee je ook offroad kan rijden. Mijn elektrische longboard heeft een bamboeplank, dat is heel flexibel maar het is ook mogelijk er een te kopen met een carbonplank die wat stijver is. Ik heb ook een duurdere batterij gekozen en mijn longboard heeft onder de plank een lichtstrip. Door die blauwe lichtjes gaat je board er uitzien zoals in de film Back to the Future, ze geven het gevoel dat je kan zweven.”

Veiligheidskledij

Het is ook wel belangrijk om veiligheidskledij te dragen, een helm, optioneel kunnen ook elleboog- en knielappen en zeker ook lange mouwen en lange broek. ” Om met een elektrisch longboard te rijden, is er geen leeftijdsbeperking en er is ook geen rijbewijs nodig. Je rijdt op het fietspad. Maar ik wil toch nog de raad meegeven om zeker je gezond verstand te gebruiken wanneer je uit rijden gaat. Het is en blijft een voertuig en je moet zeker rekening houden met voetgangers en fietsers. De remafstand van het elektrisch longboard bedraagt bij een snelheid van 25 kilometer per uur 25 tot 50 meter. Hou het voor iedereen plezant en veilig.” (ACK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier