Gitse handelaars niet opgezet met nieuw circulatieplan

Laurence Meurillon, Nico Vandermeulen, Geert Wyseure, Rita Debrabandere en Anja Raes zijn geen voorstanders van het nieuwe circulatieplan. (foto JT)
Laurence Meurillon, Nico Vandermeulen, Geert Wyseure, Rita Debrabandere en Anja Raes zijn geen voorstanders van het nieuwe circulatieplan. (foto JT)
Redactie KW

De komst van een nieuw circulatieplan in het centrum van Gits baart de lokale handelaars zorgen. Zij vrezen dat ze een pak minder klanten zullen ontvangen zodra het eenrichtingsverkeer in voege gaat. Ook de beperkte parkeermogelijkheid zint hen niet. Ze hopen op een overleg met het gemeentebestuur om hen op andere gedachten te brengen.

Het nieuwe circulatieplan werd afgelopen zomer voorgesteld en zorgde al voor de nodige commotie. Vooral het invoeren van eenrichtingsverkeer stuit op onbegrip bij de plaatselijke handelaars. Fijnbakkerij De Nieuwplatse, schoonheidsinstituut Lago, kapsalon Anja, slagerij Nico & Greet en dagbladhandel Wyseure vrezen een pak minder volk in hun winkels te ontvangen als gevolg van de verkeerswijzigingen. Vooral het feit dat ze geen inspraak kregen, zit hen hoog. “We horen en lezen overal dat de mensen de handelaars moeten steunen en pleit men voor lokaal kopen maar naar ons wordt er niet geluisterd”, opent Rita Debrabandere van schoonheidsinstituut Lago. “Een paar dagen voor het participatiemoment is de gemeente naar ons gekomen om uitleg te verschaffen maar het plan was toen al opgesteld. We hopen om het plan nog tegen te houden en eens rond de tafel te zitten met zowel de school als de gemeente om een oplossing te zoeken.”

minder passage

Geert Wyseure van dagbladhandel Wyseure vreest een pak passanten te verliezen: “Als je vanuit de Gryspeerdstraat niet meer naar links zal kunnen afslaan, vrees ik dat veel mensen de tijd niet gaan nemen om de hele lus om te rijden. Onze commerce hangt ervan af.” Het achterliggende doel van het circulatieplan is veiligere schoolomgevingen creëren voor de kinderen maar Nico Vandermeulen van slagerij Nico & Greet heeft daar zijn twijfels over. “Ik snap niet dat je iets moet veranderen als er geen problemen zijn. Bovendien hoor ik in mijn winkel veel signalen van mensen die niet akkoord gaan met die veranderingen. Ik vrees overigens dat eenrichtingsverkeer er net toe zal bijdragen dat er sneller gereden wordt aangezien je nooit een tegenligger hoeft te verwachten.”

“Waarom moet je iets veranderen als er geen problemen zijn?”

Een andere verzuchting is het gebrek aan parkeerplaatsen. “Er zijn heel weinig parkeerplaatsen voorzien. Als er een leverancier komt lossen, zal er nauwelijks doorgaand verkeer mogelijk zijn”, aldus Rita Debrabandere. “Het hele circulatieplan is een harde noot om te kraken. Het coronajaar heeft er al stevig ingehakt en binnenkort komen er ook nog eens maanden hinder aan door de rioleringswerken. We overwegen om een petitie op te starten.”

voorontwerp

Schepen van Mobiliteit Julie Misplon (Allen 8830) zal de verzuchtingen van de lokale handelaars niet zo maar laten passeren: “Wat nu op tafel ligt, is een voorontwerp. Het studiebureau houdt rekening met de opmerkingen die werden overgemaakt. De vraag naar meer parkeergelegenheid zal zeker aan bod komen. Uiteraard is het niet mogelijk om rekening te houden met de wensen van iedereen. Het was een ideale opportuniteit om het centrum te veranderen aangezien de weginfrastructuur toch volledig open moet voor rioleringswerken. Het circulatieplan is trouwens vanuit de ideeën van de burgers en in samenspraak met externe verkeersexperts opgebouwd.” (JT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier