Gistel vraagt dringend aanpassing kruispunt aan Gistelbrug na ongeval met 16-jarige

Het ongeval gebeurde op de Gistelbrug. © DJ
Redactie KW

De stad Gistel vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer om de verkeerssituatie aan de Gistelbrug dringend te herbekijken. Maandag raakte een zestienjarige fietser er levensgevaarlijk gewond na een dodehoekongeval. “Het is er ronduit onveilig”, oordelen experts.

De zestienjarige Lars N. uit Oostende vecht nog steeds voor zijn leven na het dodehoekongeval maandagmorgen op de Gistelbrug. Lars was op weg naar school, toen hij er gegrepen werd door een vrachtwagenbestuurder die rechts de Keiweg wou inslaan. De vrachtwagen, die op de brug moest wachten op een voorligger die links wou inslaan, kon de fietser die rechts van de vrachtwagen stond niet zien. “Een typisch dodehoekongeval”, was de conclusie achteraf.

Toch kwamen er ook vragen naar boven over het bewuste kruispunt. “Dit ongeval is te wijten aan de infrastructuur”, oordeelt Johan De Mol, mobiliteitsexpert van de Universiteit Gent. “Er wordt verwezen naar de dodehoek van de bestuurder en het wordt een dodehoekongeval genoemd. Maar als je naar het kruispunt kijkt, dan stel je vast dat dit ongeval vermeden had kunnen worden. Het is verwonderlijk dat hier nog niet meer ongevallen gebeurd zijn.”

Geen voorsorteerstrook

De professor wijst op verschillende ontwerpfouten. “De brug is heel smal en een apart fietspad is er niet. Er is ook geen voorsorteerstrook, zodat de fietsers voor de vrachtwagens zouden staan. Op het kruispunt zijn er ook geen aparte verkeerslichten om naar rechts of links in te slaan. Omdat dit een vlotte doorstroming zou verhinderen? Is veiligheid dan niet belangrijker? Via intelligente verkeerslichten kan je alles nochtans vlot monitoren. Het is onbegrijpelijk dat je dergelijk ongeval vandaag nog ziet gebeuren. Het maakt me droevig, omdat dit ongeval kon vermeden worden.”

Het Gistelse stadsbestuur vraagt de bevoegde overheid om het bewuste kruispunt te herbekijken. “Ik heb hierover contact opgenomen met het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne (Open VLD). “Op de brug en de Keiweg zijn zij wegbeheerder, maar er is iemand die initiatief moet nemen. Vandaar dat ik gevraagd heb aan AWV en MOW om deze situatie te bestuderen.”

Als je naar het kruispunt kijkt, dan stel je vast dat dit ongeval vermeden had kunnen worden

Ook de burgemeester stelt voor om voorsorteerstroken in te richten of verkeerslichten die enkel op groen slaan voor fietsers te plaatsen. Bij het Agentschap Wegen en Verkeer kon men nog niet veel kwijt over het kruispunt. “Ik kan nog niet zeggen of er al maatregelen voorzien waren voor dit punt en of er in de toekomst ook effectief zullen gebeuren. We zullen dit bekijken. Wat we wel weten is dat dit kruispunt op vandaag niet opgenomen is in de dynamische lijst van gevaarlijke punten in Vlaanderen”, reageert woordvoerster Veva Daniëls.

Op de school van Lars leeft iedereen mee met het slachtoffer en zijn familie. “Iedereen is enorm onder de indruk. De sfeer is momenteel heel bedrukt”, zegt directeur Davy De Decker van het Atlas Atheneum. “Alle leerlingen werden opgevangen door het schoolteam. We staan ook in nauw contact met het CLB en dienst slachtofferhulp van de politie. We duimen met zijn allen op een goede afloop.” (DJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier