"Ik was van kleins af aan altijd al gefascineerd door het vliegen en mijn familie, ouders, grootouders hebben me daar altijd in gesteund," vertelt Gilles. "De opleiding kost handenvol geld. De teller staat nu al op een dikke 100.000 euro en het is nog niet gedaan."
...

"Ik was van kleins af aan altijd al gefascineerd door het vliegen en mijn familie, ouders, grootouders hebben me daar altijd in gesteund," vertelt Gilles. "De opleiding kost handenvol geld. De teller staat nu al op een dikke 100.000 euro en het is nog niet gedaan.""Als klein jongetje vroeg ik niet zelden aan mijn grootvader om eens naar de luchthaven van Oostende te gaan om naar de vliegtuigen te gaan kijken. Ook kwamen ze regelmatig kijken naar mijn opleiding hoe ik het er vanaf bracht bij het opstijgen en landen.""Nu nog durf ik in de auto springen om eens naar Zaventem te rijden om er de vliegtuigen te gaan spotten. Ik ging ook elk jaar naar de opendeurdagen van de OAC om er in de simulator te gaan zitten. Je kan je inbeelden dat ze me na een aantal jaar herkenden! Het is ook daar dat ze me aangeraden hebben om op een vluchtsimulator bij mij thuis op de PC te oefenen.""Trouwens, je zou mijn slaapkamer moeten zien, die staat vol met schaalmodellen van allerlei types vliegtuigen. Vooral de vliegtuigen van TUI dan, op de een of andere manier voelde ik me door die maatschappij aangetrokken. Ook de muren hangen vol posters van vliegtuigen.""Voor mij is er dus nooit enige twijfel geweest wat ik later zou worden. Er was voor ik aan mijn studies in Oostende begon natuurlijk wel een grondige medische keuring. Toch heb ik een beetje spijt dat ik drie jaar geleden niet voor een opleiding bij Brussels Airlines gegaan ben. Door een liefje zag ik het toen niet zitten om lang van huis te zijn, want de opleiding zou dan voor een deel in de woestijn van Arizona doorgegaan zijn.""In de eerste weken zag ik trouwens zwarte sneeuw, de lessen werden uiteraard in het Engels gegeven en dat was net mijn slechtste vak in de humaniora. Maar nu, een aantal jaar later, sta ik sterk in die taal. Ik ben sedert februari aan het solliciteren en daarbij kan ik me niet veroorloven om kieskeurig te zijn. Er is namelijk niet zoveel vraag naar piloten 'ab initio', die dus geen vliegervaring hebben. Voor piloten die al een 1.500 vlieguren op de teller hebben, is dat een heel ander verhaal.""Ik heb nu een basislicentie op zak maar voor ik echt in de cockpit zal mogen plaatsnemen, moet ik nog gecertificeerd worden om op een bepaald type toestel te mogen vliegen. Zo'n certificatie duurt nog eens zes weken en afhankelijk van de maatschappij betalen ze dat wel of niet. Indien niet, dan moeten wij het ophoesten. Met 'wij' bedoel ik natuurlijk mijn ouders, ze lenen me het geld dat ik, eens aan de slag, zal kunnen terugbetalen.""Nu droom ik van een job bij Emirates met Dubai als thuisbasis. In afwachting van een job als lijnpiloot herhaal ik regelmatig de theorie van de opleiding, ga ik regelmatig naar de simulator en help mee in de garage van mijn vader."(Rudi Ilegems)