Vervolg vaccinatiecampagne gestart in Anzegem: “Geen zin om callcenter te bellen als je nog geen uitnodiging kreeg”

Het callcentrum is permanent bezet door vier medewerkers. Op de foto zijn twee operatoren aan het werk onder het goedkeurend oog van vier van de zeven burgemeesters van de Eerstelijnszone Regio Waregem v.l.n.r. Burgemeester Wielsbeke Jan Stevens, Burgemeester Avelgem Lut Deseyn, Burgemeester Anzegem Gino Devogelaere en Burgemeester Waregem Kurt Vanryckeghem. Ontbreken op de foto: Burgemeester Deerlijk Claude Croes, Burgemeester Zwevegem Marc Doutreluingne en Burgemeester Spiere-Helkijn Dirk Walraet. © GV
Gerda Verbeke

Maandag verzamelden een aantal burgemeesters van de Eerstelijnszone Regio Waregem om het vervolg van de vaccinatiecampagne aan te kondigen. Dit vond plaats in het toekomstige gemeentepunt op de Heirbaan in Anzegem waar sinds eind oktober het callcenter zo’n vijfhonderd oproepen per dag beantwoordt.

De Eerstelijnszone Regio Waregem en de lokale besturen beslisten om voor het vervolg van de vaccinatiecampagne in twee vaccinatiecentra te blijven werken. “De nabijheid voor de inwoners is het belangrijkste uitgangspunt”, stelt burgmeester Waregem Kurt Vanryckeghem (CD&V).

“De boosterprikken voor de brede bevolking zullen dus in Waregem Expo en de Sint-Pauluszaal in Zwevegem gegeven worden. Het Pfizervaccin is het enige dat toegediend wordt, ook aan burgers die zich voor het eerst laten prikken. Het doel is om tegen eind februari 2022 de vaccinatie rond te hebben voor zeventig procent van de achttienplussers. Om deze doelstelling te halen worden er 12.000 prikken gezet per week.”

Om medewerkers zo efficiënt mogelijk in te zetten en volgens beschikbaarheid van de locaties zal er niet dagelijks gevaccineerd worden, maar in specifieke periodes. In Waregem Expo werd de opstelling bovendien een stuk vereenvoudigd, zodat het vaccinatiecentrum vlot op- en afgebouwd kan worden bij andere activiteiten.

Cijfers

De vaccinatie van de 85-plussers werd in beide centra grotendeels in oktober afgerond en intussen kreeg meer dan 90% van hen een derde prik. Vorige week werd gestart met de vaccinatie van de 65-plussers, van de mensen in de zorg en van mensen die het Johnson & Johnson-vaccin kregen.

Voor beide vaccinatiecentra gaat het om ongeveer 33.000 inwoners die nog voor de kerstvakantie hun boosterprik moeten krijgen. Daarvan kregen al 28. 000 van hen een uitnodiging kregen en de rest binnenkort waarvan al 15.500 inwoners een boosterprik toegediend kregen. Na nieuwjaar volgt de vaccinatie van de brede bevolking. Naast de prikken in de vaccinatiecentra zijn er ook al meer dan 1.750 vaccinaties uitgevoerd bij mensen thuis of in de zogenaamde collectiviteiten zoals een woonzorgcentrum. Dat gebeurt door een mobiel team, door huisartsen of door de arts die verbonden is aan een woonzorgcentrum.

Gemeenschappelijk callcenter

De vier aanwezige burgemeesters voor het toekomstige gemeentepunt van Anzegem, de voormalige textielsite Escolys. V.l.n.r. Burgemeester Waregem Kurt Vanryckeghem, Burgemeester Anzegem Gino Devogelaere, Burgemeester Avelgem Lut Deseyn en Burgemeester Wielsbeke Jan Stevens.
De vier aanwezige burgemeesters voor het toekomstige gemeentepunt van Anzegem, de voormalige textielsite Escolys. V.l.n.r. Burgemeester Waregem Kurt Vanryckeghem, Burgemeester Anzegem Gino Devogelaere, Burgemeester Avelgem Lut Deseyn en Burgemeester Wielsbeke Jan Stevens. © GV

In de regio wordt er gewerkt via een gemeenschappelijk callcenter voor beide vaccinatiecentra. “Aangezien het aantal mensen dat uitgenodigd wordt voor vaccinatie sterk gestegen is, stellen we ook een forse toename van het aantal oproepen vast”, vervolgt Vanryckeghem. “De capaciteit werd daarom begin vorige week uitgebreid tot vier telefoonlijnen. Die worden bemand door een team van een achttal mensen die ongeveer vijfhonderd oproepen per dag worden beantwoorden. Een aantal van hen werkte de voorbije maanden mee als vrijwilliger in de vaccinatiecentra.”

“We hebben de ruimte en de infrastructuur in ons toekomstig gemeentepunt om een callcenter te organiseren”, aldus burgemeester Gino Devogelaere (Samen Eén). “Op die manier kan Anzegem haar steentje bijdragen. Indien er nog extra ruimte zou gezocht worden om de vaccinatie toe te dienen, is daar zeker ook ruimte voor aanwezig. Het vinden van voldoende geschikt personeel is dan een andere kwestie. We weten niet wat er nog allemaal op ons zal afkomen, het is federaal dat dit beslist wordt. Onze grootste zorg nu is dat de mensen zo rap mogelijk gevaccineerd geraken.”

Ondanks alle inzet en inspanningen moeten mensen die bellen soms toch even wachten vooraleer ze een medewerker aan de lijn krijgen. “Daarom vragen we hen om even geduld uit te oefenen en geven we ook nog enkele aanbevelingen mee”, zegt Populatiemanager Eerstelijnszorg Waregem Pieter Hubeau.

“Op sommige momenten, vooral ’s morgens, kan de wachttijd in het callcenter oplopen. We raden dan aan om op een later moment nog eens opnieuw te proberen of beter nog een afspraak online te bevestigen of te verplaatsen via https://www.laatjevaccineren.be/wie-waar-en-wanneer/je-uitnodiging/bevestigen-verplaatsen-of-annuleren. Vraag daarbij gerust hulp aan familie, vrienden of buren.”

Wachten op uitnodiging

Er kan geen afspraak voor een boosterprik vastgelegd worden als je nog geen uitnodiging kreeg. Dat gebeurt via de post of via e-mail. “Het heeft dus geen zin om contact op te nemen met het callcenter als je nog geen uitnodiging ontving”, benadrukt de Waregemse burgemeester. “Dit is ook te horen in de wachtboodschap als je het callcenter contacteert. De enige uitzondering is als je 85+ bent en het interval na je tweede vaccin al is verstreken. Het tijdstip waarop de uitnodigingen verstuurd worden, hangt af van het type vaccin dat je kreeg en het tijdstip waarop je je tweede vaccin kreeg.”

Bij Pfizer moet er minstens zes maanden tussen het tweede vaccin en de boosterprik zitten, bij Astra Zeneca gaat het om minimum vier maanden en bij Johnson & Johnson is dat minimum twee maanden. “Het heeft ook geen zin dat burgers boze telefoontjes richten naar de gemeente”, vult de Anzegemse burgemeester aan.

Sneller

“In vergelijking met de vorige vaccinatieperiode kunnen we nu wel sneller te werk gaan door de grotere beschikbaarheid van de vaccins”, vult Burgemeester Avelgem Lut Deseyn (gbA-Gemeentebelangen). ”Ook kennen de mensen hun weg al en kan de afname van de anamnese korter in de vaccinatiecentra. De richtlijn van de Vlaamse overheid is nu dat de centra operationeel zullen zijn tot eind april 2022.”

Veel mensen stellen ook allerlei vragen aan het callcenter die niet rechtstreeks met het bevestigen of verplaatsen van afspraken in het vaccinatiecentrum te maken hebben. Op medische vragen kunnen en mogen de medewerkers bijvoorbeeld geen antwoord of advies geven. Eenvoudige vragen kunnen ook perfect via mail naar callcenter@elzregiowaregem.be gesteld worden. “Dagelijks krijgen we ook vragen binnen van burgers die toch hun eerste prik willen”, zegt Clusterhoofd Sociaal Huis en coördinator Callcenter Stijn Maselis. “Sommigen laten hiervoor hun huisarts bellen.”

Voor heel wat andere zaken zoals het Covid Safe Ticket of hoe en waar je een coronatest kan laten afnemen, hoeft men niet te bellen naar het callcenter, maar is er veel nuttige info online terug te vinden via

– de website van je gemeente

www.mijngezondheid.be

www.laatjevaccineren.be/veelgestelde-vragen

www.info-coronavirus.be/nl

“Alleszins voeren wij uit wat de overheid ons opdraagt”, stelt Burgemeester Wielsbeke Jan Stevens (CD&V). “Wat we vaststellen is dat er heel wat meer besmettingen zijn tegenover de vorige golven, maar er minder mensen op de intensive care terechtkomen.” (Gerda Verbeke)