Vaccinatiecentrum in Veurne stuurt snel bij als deel van opgeroepenen zich niet aanmeldt

Myriam Van den Putte

Zaterdag 20 februari werd in vaccinatiecentrum Furnevent in Veurne het startschot gegeven voor de eerste 200 vaccinaties. Organisatoren en medewerkers sloten de dag met succes af. Toch circuleerden via diverse mediakanalen negatieve berichten: een derde van de opgeroepen te vaccineren zorgverleners zou niet zijn opgedaagd. Die berichtgeving willen de organisatoren echter stevig nuanceren.

Kris Van der Beken, Expert communicatie voor de vijf gemeentes (Veurne, Koksijde, De Panne, Nieuwpoort en Alveringem) van de Eerstelijnszone Westkust&Polder die in Furnevent de krachten bundelen om hun inwoners te laten vaccineren, legt uit hoe de vork in de steel zit.

“Eerst en vooral zou het zaterdag initieel een ‘dry run’ worden: een test waarbij alle procedurestappen worden doorlopen zonder dat er effectief wordt gevaccineerd.”

Meteen een ‘wet run’

“Toen echter woensdag bleek dat er 200 AstraZeneca-vaccins zouden worden geleverd en dat de uitnodigingen werden verstuurd naar evenveel zorgverleners eerste lijn, werd beslist om meteen over te gaan naar een ‘wet run’. Als we dan toch de vaccins hadden, konden we net zo goed direct vaccineren.”

Een aantal mensen veronderstelde dat wanneer ze de afspraak zouden weigeren, ze uit de boot zouden vallen en dus deden ze niets

“Maar dat betekende dat het wel heel kort dag was natuurlijk. Iedereen die een uitnodiging krijgt, moet die bevestigen of weigeren of kan vragen om een afspraak te verzetten naar een ander moment. Maar daar knelde precies het schoentje. We weten intussen dat zowat alle mensen die een uitnodiging hadden gekregen zich wel degelijk wilden laten vaccineren, maar niet iedereen kon zich zo snel vrijmaken.”

Afspraken verzetten lukte niet

“Het programma van de overheid was woensdag nog niet helemaal up-to-date en alleen het systeem om afspraken te bevestigen en te weigeren werkte, maar afspraken verzetten lukte niet. Een aantal mensen veronderstelde dat wanneer ze de afspraak zouden weigeren, ze uit de boot zouden vallen en dat dit zou worden geïnterpreteerd alsof ze niet wilden gevaccineerd worden. Dus deden ze… niets.”

“Ook voor onze centrumverantwoordelijke was het bijzonder moeilijk om in die korte tijdspanne alles in goede banen te leiden. Tijd om vlot en snel te communiceren, was er niet. Wel had ze een reservelijst ter beschikking waarmee men heel snel aan de slag is gegaan. Alle vaccins zijn dus wel degelijk gegeven! Geen enkel vaccin is verloren gegaan! De eerste dag is dus absoluut positief verlopen.”

Er zal ook een callcenter op poten worden gezet

“In de praktijk zal het ook wel zo zijn dat voor de toekomstige vaccinaties er meer tijd zal zijn tussen de uitnodiging en de effectieve inenting. Er zal ook een callcenter op poten worden gezet dat zal worden bemand in functie van het aantal vaccins dat we geleverd krijgen.”

Gratis 0800-nummer

“Alle inwoners uit de vijf gemeentes zullen op hun uitnodiging een gratis 0800-nummer te zien krijgen waarnaar ze kunnen bellen om daar hun afspraak te laten aanpassen, of dat kunnen ze ook online doen. Ook mensen die vervoer nodig hebben kunnen dit regelen via het callcenter.”

“Op de website pagina https://www.nieuwpoort.be/nieuwpoortenaars-laten-zich-in-veurne-vaccineren vinden mensen al heel wat praktische informatie, maar met de vijf gemeentes en de eerstelijnszone samen zullen we de communicatie nog beter voorbereiden.”

En er worden nog enkele puntjes op de i gezet: de parking van Furnevent zal nog beter worden belabeld, op de grond worden nog ‘voetjes’ gespoten die de juiste richting aangeven. Er zou ook nog een park-and-ridezone en parkeergelegenheid voor mensen met een beperking voorzien worden.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.