Laat jij je vaccineren? Deze bekende Kortrijkzanen, Harelbekenaars en Kuurnenaars alvast wel!

Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Laat je vaccineren! Dat is de boodschap van zeventien Kortrijkzanen, veertien Harelbekenaren en een tiental Kuurnenaren. Vanaf deze week verschijnt hun boodschap in het straatbeeld en op sociale media. De stadsbesturen willen met de sensibiliseringscampagne eventuele twijfelaars over de streep trekken. In Vaxpo zijn intussen al 5.710 vaccins gezet.

Britt Degroote van de Italiaanse Traiteur Pomodoro weet waarom ze zich laat vaccineren: “Omdat we weer samen kunnen feesten, genieten en knuffelen.” “Om samen terug de overwinning te vieren in een vol stadion”, zegt KV Kortrijk-speler Kristof D’Haene.

“Samen verslaan we dit virus, we zien elkaar snel”, is de boodschap van Younes El Haddaji van Red Side Academie. Ook goochelaar Gili twijfelt niet over een vaccin: “Omdat wetenschap geen kwestie van mening is.”

Ook Carole Kints, verpleegkundige bij WZC Carolus in Kortrijk, twijfelde geen seconde. Zij kreeg haar vaccin al. “We hebben twee uitbraken gehad in ons WZC”, vertelt ze. “Ik heb mensen zien lijden, naar adem zien happen en zien afzien. Ik kan dus niet anders dan mensen aan te moedigen om zich te laten vaccineren. Ze beschermen zo een hele kwetsbare groep in onze maatschappij.”

Hartje

Op de campagne-afbeelding staan de ambassadeurs trots met hun arm ontbloot. Een hartje toont een fictieve afdruk van hun vaccin. “Laat je vaccineren”, is de gemeenschappelijke boodschap. Daarnaast geven ze ook de reden mee waarom iedereen hun voorbeeld moet volgen.

De foto’s zijn van stadsfotograaf Bas Bogaerts. Het zwart-wit benadrukt de authenticiteit. De campagne zelf werd bedacht door de dienst communicatie van Stad Kortrijk. De Kortrijkse portretten verschijnen vanaf deze week overal in het straatbeeld. Ze hangen aan stadsgebouwen, worden getoond op de schermen van de stad en zullen ook te zien zijn bij lokale handelaars. Ook op de sociale media zullen de beelden verspreid worden. Kuurne en Harelbeke trappen hun campagne in de komende weken af.

Iedereen ambassadeur

Maar niet alleen de ‘officiële’ Vaxpo-ambassadeurs kunnen anderen overtuigen van het belang van het vaccin. Kortrijk, Harelbeke en Kuurne doen een warme oproep aan elke inwoner om ook zelf campagne te voeren voor de vaccinatie.

Op de website www.vaxpo.be is een Kortrijk-sjabloon beschikbaar waarin je jouw eigen foto kan opladen en jouw naam invullen. Zo kan je jouw eigen affiche maken die volledig opgemaakt is in de stijl van de campagne. Daarbij komt dan de slogan ‘tis tyd dat ut is’: het mag gedaan zijn. De vaccinatie is de weg daarnaartoe. Ook deze campagne wordt binnenkort ook in Harelbeke en Kuurne opgestart.

Gewone leven komt eraan

“Het mag gedaan zijn. Iedereen zit op zijn tandvlees. We snakken naar het gewone leven. En dat komt er aan. Als we ons massaal laten vaccineren. De Kortrijkse ambassadeurs zijn mensen met een breed sociaal netwerk die verschillende doelgroepen aanspreken. Maar iedereen kan een ambassadeur zijn. Spoor daarom zo veel mogelijk mensen aan om zich te laten vaccineren! Samen verslaan we het virus”, besluit Ruth Vandenberghe, burgemeester van Kortrijk.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.