Familiezorg over er zijn voor zorgbehoevenden tijdens coronacrisis

Kathy Desmet en Nele Vandenbulcke, Hilde Vandeputte ontbreekt. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Kathy Desmet en Nele Vandenbulcke, Hilde Vandeputte ontbreekt. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Koen Kerkaert
Koen Kerkaert Medewerker KW

Ook in de thuiszorg worden momenteel grote inspanningen geleverd. Zo stellen meer dan tweeduizend verzorgenden, huishoudhulpen, vrijwilligers en verantwoordelijken van thuiszorgdienst Familiezorg West-Vlaanderen, thuiskraamzorg ‘de wieg’ en thuisbegeleidingsdienst dementie Foton alles in het werk om in de huidige coronacrisis de zorg en ondersteuning bij zorgvragers thuis te garanderen.

“Meer dan ooit maken thuiszorgmedewerkers nu het verschil”, zeggen regionale diensthoofden Nele Vandenbulcke en Hilde Vandeputte. “Zeker voor personen die momenteel niet kunnen rekenen op mantelzorg of familie. Ze vangen mee de grote psychologische impact van de ingrijpende coronamaatregelen op. Ze bieden een antwoord op het isolement, de angst, onzekerheid en ontreddering van – vaak alleenwonende thuiswonende zorgbehoevenden. Ze zorgen voor gezonde maaltijden staan in voor de nodige huiselijke en persoonlijke hygiëne en zijn ondersteunend aanwezig in de thuissituatie van kwetsbare kinderen en jongeren. Ook de sociale contacten zijn in deze tijden nog belangrijker dan anders.”

smiley dankt

“Wij doen alles om vermijdbare risico’s op besmetting met het coronavirus uit te sluiten, uit zorg voor onze kwetsbare zorgvragers en voor onze medewerkers. Alle medewerkers volgen de richtlijnen van de overheid strikt op en nemen alle nodige preventie- en zorgvuldigheidsmaatregelen om besmetting te voorkomen. Tijdens de tweede lockdown dragen onze medewerkers op hun schort een sticker met een smiley die dankt om een mondmasker te dragen. Op die manier worden onze cliënten er voorzichtig op gewezen dat onze werking alleen zo kan gegarandeerd worden. Bij zorgvragers met een vermoeden van besmetting en bij wie de huisarts verdere thuiszorg adviseert, gelden strikte afspraken over het aantal medewerkers dat aan huis gaat, het gebruik van wegwerpschorten, handschoenen, controle van de eigen lichaamstemperatuur en nog andere zaken.”

“Thuiszorg maakt het verschil”

Het leren omgaan met angst is volgens Nele ook een belangrijk aspect. “De thuiszorgverantwoordelijken beluisteren en beantwoorden vele vragen van zorgvragers die zich ongerust maken. Ze begeleiden de verzorgenden die elke dag het beste van zichzelf geven en sterk onder druk staan. Hun weekplanning kan in deze chaotische tijd van uur tot uur wijzigen. Zorgvragers bellen af of nieuwe zorgvragen dienen zich aan. Ook de sociale contacten zijn in deze tijd nog belangrijker dan anders.”

de vliegende brigade

Kathy Desmet (45) volgde zo’n twintig jaar geleden een tien maanden durende beroepsopleiding bij Familiezorg en ging daarna onmiddellijk aan het werk. “Ik heb altijd graag in de gezinszorg gestaan”, zegt Kathy.

“Toen er een jaar of acht geleden ontslagzorg georganiseerd werd, heb ik mij daarvoor bewust geëngageerd. Bij ontslagzorg bieden we de eerste noodhulp aan mensen die pas uit het ziekenhuis komen. Dat gaat over cliënten die hun heup breken of door omstandigheden onverwachts in het ziekenhuis zijn terecht gekomen. De eerste veertien dagen nadien kun je ontslaghulp aanvragen. Als er collega’s ziek zijn of op verlof, vervang ik die zoveel mogelijk. We zijn een beetje ‘de vliegende brigade’”, lacht Kathy.

“Mijn job is heel afwisselend. Je hebt nooit vaste gezinnen. Je doet continu iets anders. Dat was voor mij een heel bewuste keuze. Je mag mij alle jobs ter wereld aanbieden. Ik zou nooit willen veranderen. Ik doe dit met hart en ziel. Andere collega’s kiezen voor gezinszorg omdat zij liever in een vast stramien werken. Ik kom bij jonge en oudere gezinnen. De taken zijn heel uiteenlopend. Er zit wel wat druk op de ketel maar ik ben iemand die dat nodig heeft. Het moet vooruit gaan. Flexibel zijn is een absolute noodzaak. Je moet je op alle vlakken voortdurend kunnen aanpassen en je moet natuurlijk van aanpakken weten. Ik weet ‘s avonds soms niet waar ik de volgende dag aan de slag moet.”

Volgens Kathy voelen ze nu nog meer dat mensen nood hebben aan een luisterend oor, een fijne deugddoende babbel, een bevestigend antwoord dat we terugkomen en dat de zorg zeker blijft doorgaan.

“Dat ze op ons kunnen rekenen, geeft hen kracht om de moed niet te verliezen”

“Dat ze op ons kunnen rekenen, geeft hen steun en kracht om de moed niet te verliezen in deze bizarre tijden. Als hulpverlener voel je elke dag de dankbaarheid van cliënten en ook van onze verantwoordelijken. Mijn hulp in de coronazorg werd binnen onze dienst op veel appreciatie onthaald en dat doet ontzettend veel deugd.”

Huishoudhulp

“In tegenstelling tot de commerciële sector blijft onze werking met dienstencheques actief”, zegt Nele.

“De coronacrisis blijft allicht nog een paar maanden duren en veel van onze cliënten huishoudhulp zijn zorgbehoevend en kunnen de zorg voor hun huishouden niet zelf opnemen. Kinderen of kleinkinderen laten inspringen wordt absoluut afgeraden dus vooral de zorgvragers die alleen zijn, kunnen zonder hulp in een eenzame, onhygiënische en onveilige toestand terecht komen. In die situaties zetten we deze dienst blijvend in. Ondanks alle zorg en ondersteuning en regelmatige contacten kan het zijn dat bepaalde zorgvragers toch nood hebben aan een bijkomend gesprek. In deze periode zijn mensen extra kwetsbaar. Daarom bieden we de mogelijkheid om zorgvragers of mantelzorgers te verwijzen naar onze ‘luisterlijn’, die we bij de aanvang van de corona-epidemie hebben opgericht en waar men extra psychologische ondersteuning kan krijgen. We zijn te bereiken via 050 33 02 70.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier