Deze week worden 1.638 vaccins toegediend in vaccinatiecentrum Poperinge

Het wordt steeds drukker in ons vaccinatiecentrum van Poperinge© LB
Het wordt steeds drukker in ons vaccinatiecentrum van Poperinge© LB
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

In het Poperingse vaccinatiecentrum worden deze week 1.638 vaccins geprikt. Volgende week zijn er dat 1.365. De komende twee weken worden enkel Pfizer-vaccins toegediend. “Ons lokaal callcenter kreeg al 10.000 oproepen binnen van inwoners met vragen”, zegt schepen Bryan Vanderhaeghe (Samen).

“Het wordt steeds drukker in ons vaccinatiecentrum”, zegt schepen van Welzijn Bryan Vanderhaeghe (Samen). “4.222 van de 15.949 inwoners, ouder dan 18, kreeg minstens zijn eerste prik. Dat is 26,47 procent van de Poperingse bevolking. Deze week hopen we 1.638 vaccins te prikken op donderdag, vrijdag en zaterdag. De week daarna 1.365. Momenteel vaccineren we 65-plussers en mensen met een gezondheidsrisico jonger dan 65 jaar. Wat de beslissing betreft om AstraZeneca enkel aan 56-plussers te geven, daar ondervinden wij voorlopig weinig hinder van. De verdeling van de vaccins gebeurt door Vlaanderen. Daaruit blijkt dat de komende twee weken in ons vaccinatiecentrum uitsluitend Pfizer-vaccins toegediend worden.”

Reservelijst

Schepen Vanderhaeghe benadrukt dat geen enkel vaccin verloren gaat. “Als er mensen niet opdagen, gaan de restjes naar 65-plussers die op de reservelijst staan, politieagenten, medewerkers kinderopvang of kleuterleidsters. Ons lokaal nummer 080 03 07 04 kreeg inmiddels bijna 10.000 oproepen van inwoners met vragen. Chapeau aan de medewerkers van het callcenter”, zegt schepen Vanderhaeghe.

“Dat is ons eigen callcenter die we samen met het vaccinatiecentrum in Ieper hebben opgericht. Die mensen verrichten echt sterk werk. Tijdens de openingsuren bemannen zeven medewerkers het callcenter. Er zal gekeken worden om nog een bijkomende medewerker aan te trekken hiervoor. Het is absoluut noodzakelijk dat mensen ergens met hun vele vragen terecht kunnen en juiste informatie krijgen. De binnenkomende oproepen gaan van vragen over het AstraZeneca-vaccin, tot hoe te bevestigen, maar zeker ook over vervoer. De mensen van ons lokaal callcenter kennen de situatie hier, ze kennen onze dorpsdienst Nestor en andere vervoersaanbieders. Dat kunnen we niet van een callcenter-medewerker uit Brussel verwachten.”

Opbellen

De medewerkers van het callcenter gaan ook aan de slag met de reservelijsten. “Wanneer iemand een uitnodiging kreeg, maar niet bevestigde, wordt contact opgenomen om te zien of die persoon de bevestiging vergeten is of niet wenst gevaccineerd te worden. Daarna wordt eventueel iemand van de reservelijst opgebeld.”