Gezin Reubens uit Tielt wil mensen wijzer leren omgaan met onze planeet

In het kader van De Warmste Week organiseert het Tieltse gezin Reubens een heel bijzondere actie. Papa Bert Reubens, mama Lies Huys en hun drie kinderen Floo (9), Janne (7) en Nette (3) willen via WOP de mensen warm maken om ‘Wijzer Om te gaan met de Planeet’. Naast een geldinzameling verkopen ze herbruikbare tassen en producten zonder palmolie.

Papa Bert Reubens, mama Lies Huys en hun drie kinderen Floo, Janne en Nette zetten zich in voor het goede doel. © Nele

De Warmste Week van Studio Brussel laat het gezin Reubens niet koud. Ze wilden iets doen rond het milieu en kozen voor een eigen WOP-actie. Ze kaarten twee grote problemen aan en verkopen producten om het goede doel te steunen. “Afgelopen zomer maakten we met ons gezin een rondreis in Indonesië”, opent Floo. “We zagen heel wat mooie plaatsen, beleefden prachtige momenten en avonturen. Toch merkten we heel wat minder goeds op ook. We gingen de confrontatie aan met de toekomst van onze planeet en dus ook onze toekomst. We wilden actie ondernemen en mijn ouders hielpen ons op weg.”

Orang-oetans gezien

“Tijdens onze rondreis kwamen we op het eiland Sumatra terecht”, neemt papa Bert over. “Daar hadden we het geluk om enkele orang-oetans in levende lijve te zien. Deze dieren leven in het regenwoud, maar tot onze spijt merkten we dat dit regenwoud steeds kleiner wordt. Elk uur worden er 300 voetbalvelden aan oerwoud gekapt in Indonesië en Maleisië. Dat is alarmerend! Waar ooit een regenwoud was, staan er nu massa’s oliepalmen. Palmolie vormt dus echt een bedreiging voor het regenwoud.”

Noodkreet

“De meeste mensen denken te vlug dat we niks kunnen doen aan dergelijke problemen, maar dat is niet waar”, klinkt het nog. “Met onze actie willen we een noodkreet uitroepen en de problemen dichter bij huis brengen. We gebruiken met z’n allen heel veel palmolie. Dat zit onder meer in babyvoeding, koekjes, choco, pindakaas, speculoospasta en verzorgingsproducten zoals shampoo, bodylotion, zepen en detergent.”

Palmolie vormt echt een bedreiging voor het regenwoud

Daarom brengt het gezin producten aan de man zonder palmolie. “We mogen het niet te zwart-wit zien. Er zijn alternatieven voor palmolie, maar die zijn niet veel beter. Gelukkig zijn er organisaties die palmolieproducenten stimuleren om op een duurzame wijze te werken. Labels maken dat duidelijk. Vind je het label met de groene kikker terug op producten – het Rainforest Alliance-label – dan garandeert dat label dat er voor de palmolie in dat product geen primair woud werd gekapt. We kunnen met z’n allen wel degelijk een verschil maken om het tij te doen keren in de goede richting. Wat meer kiezen voor voedingswaren zonder palmolie kan zeker wat druk van de ketel halen.”

GoodPlanet Belgium

“Wij leven heel milieubewust en ervaren daarnaast ook dagelijks het probleem rond plastic”, zegt mama Lies. “Plastic wordt beschouwd als een van de grootste milieuproblemen en kennen we als ‘Plastic Soup’. We vinden het overal. Geen enkele plek ter wereld is vrij van plastic. Dat doet ons pijn want de allermooiste plaatsen zijn zo besmeurd. We willen ook op dat vlak ons steentje bijdragen via onze actie. We verkopen naast de producten zonder palmolie ook zaken die positief werken rond Plastic Soup. Dat gaat van herbruikbare groenten-, brood- en boodschappenzakjes tot herbruikbare flessen. De opbrengst gaat naar het goede doel ‘GoodPlanet Belgium’.”

Lijstje gemaakt

Alternatieven zoeken is vaak een hele zoektocht. “Vandaar dat wij de mensen willen helpen. We hebben een lijstje gemaakt met interessante producten en een selectie ervan kan men via de WOP-actie bestellen. We hopen dat de mensen zo wijzer leren omgaan met onze planeet en dat ze op lange termijn iets met ons advies zullen doen.”

De verkoopactie voor De Warmste Week loopt deze week af, maar de familie Reubens is van plan om door te gaan met WOP en mensen blijvend wegwijs te maken in duurzaam aankoopgedrag. Neem een kijkje via de Facebookpagina ‘WijzerOmgaanMetDePlaneet’.

(Nele Sabbe)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.