Zondagmorgen zijn in de ankerzone Westhinder - op ongeveer 25 km buiten de kust van Oostende - twee wachtende schepen tegen elkaar aangedreven. Autoschip 'Grand Venus', 199 meter lang en 32 meter breed, kreeg een duwtje van LNG-tanker 'Amberjack', 299 mete...

Zondagmorgen zijn in de ankerzone Westhinder - op ongeveer 25 km buiten de kust van Oostende - twee wachtende schepen tegen elkaar aangedreven. Autoschip 'Grand Venus', 199 meter lang en 32 meter breed, kreeg een duwtje van LNG-tanker 'Amberjack', 299 meter lang en 46 meter breed."Ze schraapten even tegen elkaar toen één van hen de social distancing niet respecteerde en ze te dicht bij elkaar kwamen. Het was gelukkig geen grote klap, maar meer een 'aandrijving' dan een aanvaring", zegt woordvoerster Eva Descamps van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)."Er werd geen bijstand van de hulpdiensten gevraagd en niemand raakte gewond. Toch heeft de Grand Venus een kleine scheur van een tiental centimeter boven de waterlijn." Voor alle zekerheid ging de Grand Venus vandaag langs bij scheepswerf Damen in Vlissingen. De drijvende garage is eigendom van CIDO Shipping uit Hongkong. Ze was op donderdag 18 juni met een lading Tesla's vanuit San Francisco in Zeebrugge aangekomen. Na het lossen van de elektrische wagens bij International Car Operators (ICO), dat ook optrad als scheepsagent, was ze op zondag in de nachtelijke vroegte vertrokken.De gastanker Amberjack kon probleemloos in de ankerzone Westhinder blijven liggen wachten op een nieuwe opdracht.