Gerestaureerd Christusbeeld teruggekeerd naar buitengevel Sint-Michielskerk

Goed nieuws voor de parochianen van de Sint-Michielskerk in Avekapelle, want het corpus en het kruisbeeld kregen een grondige restauratiebeurt. Het Christusbeeld schittert nu opnieuw in al zijn glorie.

© MVO
© MVO

De geslaagde restauratie is het resultaat van een kruisbestuiving in vakmanschap tussen twee gespecialiseerde kunstateliers. Het Kunstatelier van Donaat Vanoverschelde uit Zarren restaureerde samen met het kunstrestauratieatelier Kerat uit Wervik dit bijzondere Christusbeeld.

De mooi gepolychromeerde sculptuur maakte oorspronkelijk deel uit van de 18de-eeuwse calvarie. De restauratie gebeurde in samenwerking met de Technische Dienst van Stad Veurne. Het waardevolle beeld met voorstelling van Christus aan het kruis is momenteel terug te bewonderen in zijn herstelde glorie nabij het kerkhof aan de Sint-Michielskerk.

Nest in achterhoofd

Het beeld uit 1749 trotseerde bijna 300 jaar lang de natuurelementen. De corpus leed onder de wisselvalligheid van het Belgische weer, maar bleef wel standhouden. Een restauratie was wel nodig want de schade veroorzaakt door mens en natuur liet zijn sporen na.

De vogels waren de grootste boosdoeners; ze hadden een nest gemaakt in het achterhoofd van Christus. Hierdoor kon het beeld nooit volledig opdrogen en de langdurige vochtigheid en vochtinsijpeling veroorzaakte schimmel en houtrot.

De restauratie moet het beeld beschermen tegen de toekomstige inwerking van vogels, ongedierte, weersinvloeden en een duurzame esthetische herstelling mogelijk maken. Het hout werd geïnspecteerd en de door houtrot aangetaste delen werden verwijderd. De onaangetaste delen werden dan weer behandeld tegen houtrot, houtworm en schimmels.

Originele plek

Vervolgens heeft Donaat Vanoverschelde het beeld geconsolideerd zodat het originele hout verstevigd werd. Om mogelijke nieuwe waterinsijpeling te vermijden, was het noodzakelijk dat Donaat de barsten, de gaten en de lacunes opvulde. Dankzij een foto uit 1944 van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK), kon het beeld worden gereconstrueerd zoals het origineel.

Donaat Vanoverschelde, Kunstatelier: “Dit bijzonder prachtig gesculpteerde Christusbeeld is al eeuwen een troost voor de bezoekers van het kerkhof. Daarom is het zo belangrijk dat dergelijke originele beelden niet verdwijnen, zelfs al zijn ze zo zwaar aangetast zoals in dit geval. Dit beeld heeft niet alleen een schitterende artistieke waarde maar heeft ook een emotionele betekenis voor de inwoners van Avekapelle.”

Het beeld werd na de restauratie terug op zijn originele plek op de buitengevel van de kerk verankerd. Dat vereiste stabiele en duurzame afwerkingslagen ter bescherming van het hout. Frederik Cnockaert van Atelier Kerat bracht daarom een stabiele lichtechte en kleurvaste verf aan op synthetische basis, waardoor het beeld nu voor een hele lange periode beschermd is.

Kleurbepaling

Na de houtrestauratie, waarbij de dikke recentere latexverflaag verwijderd werd, ontdekte Frederik onderliggende verfrestjes met kleur. Deze verfresten werden gefixeerd en kregen een bescherm- en isolatielaag. Voor de beslissing van de kleurensamenstelling baseerde Frederik zich enerzijds op de resultaten van het onderzoek op de resterende verfresten en anderzijds op de foto van het KIK.

Om de authenticiteit van het beeld te bewaren, werd de kleurbepaling gebaseerd op het beeld van 1944. Atelier Kerat verzamelde documentatie van gelijkaardige Christusbeelden uit dezelfde periode en omstreken. Deze werden vergeleken met de verfsporen van de mogelijks originele laag. Er werd gekozen voor een warm grijze basis voor het geheel, die lichtjes werd bijgekleurd om de verschillende nuances van de basiskleur te bekomen.

Frederik Cnockaert, Atelier Kerat: “Ik zie steeds een canon waarbij vermeld wordt dat een corpus een ingetogen uitstraling moet hebben. Dergelijke voorstellingen beogen een verstilling bij de toeschouwer. De grijstonen creëren het verschil in uitstraling voor de toeschouwer. De sculpturale kwaliteiten van een beeld zouden bij een veelheid aan kleuren de toeschouwer afleiden.”

Waardevol patrimonium

De verflaag werd nadien beschermd met een synthetische acrylvernis die ervoor zorgt dat het beeld de verschillende Belgische weersomstandigheden kan trotseren en in zijn vernieuwde ethiek bewonderd kan worden aan de zijgevel van de kerk. Er hangt ook een nieuwe vogelwering, zodat het gerestaureerde beeld nog beter is beschermd.

Anne Dequidt, schepen van Patrimonium: “Op vraag van de kerkfabriek Avekapelle hebben we het dossier voor de restauratie van het Christusbeeld opgestart. Zo zorgen we samen voor de instandhouding van dit stukje waardevol patrimonium! Het resultaat mag gezien worden. Dank aan de restaurateurs om dit beeld weer in zijn glorie te laten schitteren voor de volgende generaties.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.