De realisatie van deze tunnel waar passagierstreinen zoals Eurostar, goederentreinen en treinen voor personenwagens en bussen doorrijden, zorgde in de lente van 1994 voor een resem festiviteiten waar niet werd gekeken op een krat champagne of een bak oesters meer of minder. Ook de allereerste overtocht van vrachtverkeer door de Kanaaltunnel zorgde voor een grote mediabelangstelling en dat wist ieder transportbedrijf maar al te goed. Ook Gerard Haelewijn van het Roeselaarse gelijknamige transportbedrijf.
...

De realisatie van deze tunnel waar passagierstreinen zoals Eurostar, goederentreinen en treinen voor personenwagens en bussen doorrijden, zorgde in de lente van 1994 voor een resem festiviteiten waar niet werd gekeken op een krat champagne of een bak oesters meer of minder. Ook de allereerste overtocht van vrachtverkeer door de Kanaaltunnel zorgde voor een grote mediabelangstelling en dat wist ieder transportbedrijf maar al te goed. Ook Gerard Haelewijn van het Roeselaarse gelijknamige transportbedrijf."Mijn vader had het bedrijf opgericht en mijn broers en ik vormden de tweede generatie", begint Gerard zijn verhaal. "Wij hadden een zeer grote Duitse klant, Danzas, waarvoor we met 18 trucks voortdurend op en af reden naar Engeland en Ierland. We maakten de overtocht met de ferry vanuit Oostende, Zeebrugge en later Calais. De realisatie van de Kanaaltunnel was natuurlijk een enorme stap vooruit. Vanaf nu zouden we in een goed half uur van Frankrijk naar Groot-Brittannië reizen en op donderdag 19 mei 1994 zou de allereerste vrachtwagen iets voor de middag aan boord van een trein in Coquelles rijden om een half uur later in Engeland ook als eerste truck van de trein te rijden.""Danzas had veel geld geboden om de allereerste te zijn die aan en van boord de vrachtwagentrein zou rijden maar dat kon niet. In dit Frans-Engelse project moest het Franse transportbedrijf Norbert Dentressangle de allereerste truck aan boord zijn. Ik was ook uitgenodigd voor de eerste oversteek en kreeg met een oplegger van Danzas de vijfde plaats toebedeeld.""Toen ik in de terminal arriveerde, was daar een ongelooflijke feeststemming. Er werd koffie en champagne door elkaar geschonken, journalisten en cameraploegen van alle landen waren daar om alles vast te leggen. En transportbedrijf Norbert Dentressangle kwam aan met een nagelnieuwe vrachtwagen met in diens kielzog een autobus met Franse journalisten en cameraploegen.""Ik liet de champagne aan mij voorbijgaan en besloot in mijn vrachtwagen te wachten en mijn krant te lezen. Toen ik een terminalwachter tegen een collega hoorde zeggen dat ze er zouden aan beginnen, startte ik al mijn vrachtwagen en knikte vragend naar de verantwoordelijke. Die vroeg mij gewoon of ik de weg kende en toen ik antwoordde dat ik wel het bordje 'Angleterre' zou volgen, zwaaide hij mij lachend uit. Ik reed ongeveer een kilometer door een nieuw aangelegd verkeerspark en kwam uiteindelijk aan een trein waar een andere verantwoordelijke me gebood de motor af te zetten.""Ik was wel zo slim om me te parkeren dat er net niemand meer door kon en achter mij waren al enkele andere vrachtwagens me gevolgd. Toen Dentressangle aan de trein kwam, was er natuurlijk spel en miserie maar ik zei hem vriendelijk dat hij natuurlijk mocht voor gaan. Iets wat de chauffeur met zijn gloednieuwe truck uiteraard niet durfde. En achteruit rijden lukte ook niet meer voor mij want de rij vrachtwagens die achter mij stond was al imposant genoeg. En zo gebeurde het dat ik als allereerste ter wereld de Kanaaltunnel in- en uitreed met mijn vrachtwagen.""De Danzasbazen waren natuurlijk superblij toen ze het nieuws hoorden en 's avonds om half negen kreeg ik ook een telefoontje van de grote baas van Scania uit Stockholm die me feliciteerde dat ik met één van zijn trucks als eerste door de Kanaaltunnel had gereden. Ja, daar denk ik soms nog met plezier aan terug."(PS)