Gemeente roept inwoners op om ideeën te spuien voor alternatieve Ezelsfeesten

Redactie KW

Woensdagavond besliste het Gemeentelijk Feestcomité Kuurne om de Ezelsfeesten te laten doorgaan, maar dan in een aangepaste vorm.

“Dit jaar kiezen we door de geldende coronamaatregelen voor een creatieve organisatie, met verbindende, innovatieve en deugddoende activiteiten. En met zoals altijd de ezel centraal”, vertelt Jean Claude Lagappe, voorzitter van het Gemeentelijk Feestcomité Kuurne. “We hadden grootse plannen voor onze 60ste editie, maar die bergen we nog een jaartje op. Er komt nu geen feesttent, maar de samenwerking met de vele verenigingen wordt wel versterkt.”

Door de coronamaatregelen worden de Ezelsfeesten noodgedwongen in een nieuw jasje gestoken. “Het is op dit moment onverantwoord om een massa-evenement te laten plaatsvinden. Ook de artiesten die al geboekt waren, hebben ofwel zelf al geannuleerd of raden sterk aan om het evenement niet te laten doorgaan. De organisatie van de traditionele Ezelsfeesten brengt eveneens een groot kostenplaatje met zich mee. Een tent met een maximumcapaciteit van pakweg 500 personen is gewoonweg verlieslatend. Los van het financiële plaatje is een tent met alleen maar mensen die moeten neerzitten navenant voor de sfeer. En sponsors aanspreken in deze tijden lijkt ons ook al niet evident.”

Oproep naar ideeën

Het gemeentelijk feestcomité wil de Ezelsfeesten evenwel niet onopgemerkt voorbij laten gaan en wil uitpakken met een alternatief programma. Daarbij roepen ze de hulp in van de Kuurnse inwoners en verenigingen. “Wie ideeën heeft om samen activiteiten uit te werken, mag ons die altijd doorspelen”, gaat Jean Claude Lagappe verder. “Alles kan, zolang de ezel centraal staat en de activiteit op een veilige manier kunnen doorgaan. Met ons comité willen we hulp bieden waar nodig. Omdat de klassieke feesttent niet opgezet zal worden, kunnen we dit jaar de plaatselijke horeca er maximaal bij betrekken. Het zou alvast mooi zijn mochten we in samenwerking met de jeugd- en alle andere verenigingen, de horeca, het braderiecomité, de Orde van de ezel en het gemeentebestuur toch onze jubileumeditie op gepaste wijze kunnen vieren.” (BRU)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier