Gemeente en OCMW Oostkamp weer helemaal paraat

De gemeentelijke dienstverlening draait weer op volle toeren. © GST
Redactie KW

De eerste versoepeling van de coronamaatregelen op 4 mei zorgt ervoor dat alle dienstverlening van gemeente en OCMW in Oostkamp sinds dan weer mogelijk is. Uiteraard worden hierbij de nodige veiligheidsmaatregelen in acht genomen.

De afgelopen maand was de dienstverlening teruggeschroefd tot het hoogstnoodzakelijke. Een van de eerste zaken die gewijzigd moest worden bij het ingaan van de maatregelen, was de open functie van de loketten. Heel wat zaken konden gelukkig online geregeld worden en ook telefonisch konden de inwoners tijdens de normale openingsuren terecht. Was het echt nodig, bijvoorbeeld voor de aangifte van een geboorte of een overlijden, een aanvraag van een nieuwe EiD of het registreren van een adreswijziging, dan kon dit doorgaan op afspraak.

Op afspraak

Sinds 4 mei is alle dienstverlening in OostCampus weer mogelijk. De gemeente werkte al op afspraak en dit wordt verdergezet, maar nu ook voor de niet-dringende administratieve dienstverlening. Door op afspraak te werken, worden de bezoekers gespreid in de tijd. Samen met de klant wordt gezocht naar een geschikt moment voor de afspraak, ook in functie van de inhoud van het bezoek. Zo wordt geprobeerd iedereen op relatief korte termijn te kunnen helpen. Minder bezoekers tegelijk aanwezig en minder lange wachtrijen zorgen voor minder kans op besmetting. Ook de afstand van anderhalve meter kan zo makkelijker aangehouden worden. De medewerkers werken achter een plexischerm.

Om de achterstand te kunnen wegwerken, worden de uren waarop men kan langskomen uitgebreid. Burgemeester Jan de Keyser: “Net als in vele bedrijven en winkels is het geen makkelijke oefening. Het vraagt flexibiliteit en extra inzet van onze medewerkers en begrip van de inwoners. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit model een evenwicht biedt tussen dienstverlening en veiligheid! Iedereen kan bij ons terecht en wordt geholpen. We zetten voorlopig geen einddatum op deze werkwijze, maar zullen constant evalueren en ons mee aanpassen naarmate het virus meer en meer uit de samenleving verdwijnt.”

Ook het digitaal loket kan een oplossing bieden voor vele vragen. Check www.oostkamp.be/e-loket. Of stuur een e-mail naar de betrokken dienst met je vraag. Wie toch een afspraak nodig heeft, neemt contact met de gemeentelijke diensten.

Uitvoerende diensten opnieuw op volle kracht

Ook de uitvoerende diensten zijn weer helemaal actief. Maar ook daar wordt rekening gehouden met de veiligheid voor de medewerkers. Waar de sociale afstand niet gegarandeerd kan worden, worden mondmaskers ter beschikking gesteld.

Onderhoud groen en wegen waren gegarandeerd voor de versoepeling van 4 mei. “Netheid en hygiëne zijn nu zeker erg belangrijk. Daarom gaat de mobiele ploeg nog steeds op pad om groenonderhoud en onderhoud van de wegen uit te voeren. Zij respecteren daarbij uiteraard de afstandsmaatregelen. Om die reden rijden de medewerkers ook niet samen in één wagen naar de plaats waar zij werken. We vragen ook aan iedereen om altijd de veilige afstand te respecteren ten opzichte van onze medewerkers.” Verder wordt de start en het einde van de werkdag gespreid voor de medewerkers om zo ook beter de social distancing te kunnen respecteren.

Het merendeel van de werven in Oostkamp die stilgelegd werden, worden opnieuw opgestart, weliswaar soms beperkt. Enkel werken waarbij de correcte afstand gerespecteerd kan worden, worden uitgevoerd. Waar mogelijk worden ook werken in de werkplaatsen uitgevoerd. Die waren voorzien of kunnen nu sneller uitgevoerd worden omdat de planning dit toelaat. (GST)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.