Het nieuwe logo kwam er naar eigen zeggen nadat verschillende verenigingen het wapenschild van de gemeente wilden gebruiken op briefwisseling en communicatie. "We zaten op onze limieten wat betreft de vorige huisstijl. Met een make-over kunnen we onze communi...

Het nieuwe logo kwam er naar eigen zeggen nadat verschillende verenigingen het wapenschild van de gemeente wilden gebruiken op briefwisseling en communicatie. "We zaten op onze limieten wat betreft de vorige huisstijl. Met een make-over kunnen we onze communicatie en uitstraling uit de kinderschoenen tillen", reageert burgemeester Jos Sypré. De gemeente hield een prijsvraag naar Beernemse bedrijven die logo's ontwerpen, en selecteerde Nele Serlet. "Ik wilde Beernem met een nieuw logo een echte visuele identiteit geven. Dat ik dat als Beernemnaar mag doen, zie ik als een enorme eer. Ik woon zelf in Oostveld, dat mocht dus ook zeker niet in het ontwerp ontbreken", vertelt Serlet.Het logo vertaalt een neergelegde letter 'B', dat tegelijk de Beernemse bruggen over alle doorsnee-assen presenteert. "De vaart, de autostrade en de spoorwegen snijden door de gemeente, waardoor ik de twee delen iets van elkaar bracht. Daarnaast wijzen de drie punten van de B op de drie deelgemeenten, Beernem, Oedelem en Sint-Joris. Het onderste puntje, het neusje van de Beer, wijst dan weer op de locatie op de kaart, waarin ook de dorpskern van Oostveld zit verwerkt. Bovendien wijst de neergelegde 'B' ook op een beertje, wat natuurlijk in het logo moest terug te vinden zijn", lacht de ontwerpster.(AVH)