Geert Clement uit Edewalle herstelt motor graanmolen van zijn vader in ere

Geert Clement wil zoveel mogelijk materiaal uit de maalderij restaureren en bewaren, zoals deze motor.©Kurt Desplenter Kurt Desplenter
Geert Clement wil zoveel mogelijk materiaal uit de maalderij restaureren en bewaren, zoals deze motor.©Kurt Desplenter Kurt Desplenter
Trui Lievens

Ooit plette de familie Clement uit Edewalle graan tot haver voor paarden en maalden ze graan tot meel en bloem. Dat gebeurde met een graanmolen aangedreven door een motor op diesel. Na de dood van Josef Clement werd het huis verkocht, maar ondertussen liet zoon Geert (61) de graanmolen restaureren en nu wordt ook de oude motor opnieuw in ere hersteld.

Het waren de grootouders van Geert, Achiel Clement en Julia Verstraete, die in 1932 met de maalderij in de Koekelarestraat startten. Ze pletten er granen tot haver, maalden graan tot dierenmeel en bloem voor bakkers. Achiel stierf in 1948 na een heel korte ziekte, ten gevolge van het gas waarmee de motor van de graanmolen werd aangedreven. “Daarna zette mijn vader Josef de maalderij, samen met zijn moeder verder”, gaat Geert Clement, die zelf in Koekelare woont, van start. “Hij runde de zaak tot in de jaren ‘90 en overleed twee jaar geleden. Recent werd het huis verkocht, nu is het de bedoeling om zo veel mogelijk materiaal uit de maalderij te restaureren en te bewaren.”

“De graanmolen en de pletter voor het haver werden al naar Maastricht gebracht, met de bedoeling om het na renovatie ter plaatse te hergebruiken in een windmolen. Nu willen we ook de motor, die zorgde voor de aandrijving van de molen, uit de maalderij weghalen.” Geen sinecure, want het gevaarte weegt 2.000 kg. “De motor dateert uit 1932, maar mijn vader schafte hem in 1952 aan, na het overlijden van mijn opa. De motor draait op diesel, wat voor heel wat minder geurhinder zorgt dan het gas dat mijn opa fataal werd.”

“De motor werd vervaardigd door Claeys uit Zedelgem, nu bekend van de pikdorsers. Op het naamplakkaat staat nog ‘Zedelghem’, op de oude manier geschreven dus. Hij wordt op gang gebracht door aan het wiel te draaien, nadat je de motor eerst met een gasvlam had opgewarmd. Eenmaal het wiel in beweging, moest je maken dat je weg was. Ik mocht als kind nooit aan de motor komen, dat was veel te gevaarlijk. Maar ja, ik ben van opleiding garagist en werkte bij DAF, techniek en mechaniek zijn dus helemaal mijn dada”, glimlacht Geert.

Verhalen

“De motor maakt heel wat lawaai – een kloppend geluid dat je tot ver in de omtrek hoort – maar of het nu vroeg of laat op de dag was, geen buur die daarover klaagde”, lacht Geert, die de motor al enkele keren liet draaien. “Daar kwam meteen heel wat volk rond staan en dat bracht veel verhalen naar boven, want veel Edewallenaars waren destijds klant bij mijn vader.”

“De motor is nog in goede staat. Ik hoop hem op een wagen of een constructie te plaatsen om hem daarna te gebruiken om tentoon te stellen”, besluit Geert Clement. (Trui Lievens)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.