Geen woonwijk op fabriekssite Primus, wel een kmo-zone

xxx (foto AV)
Stefaan Lernout

Op het vroegere bedrijventerrein van wasmachineproducent Primus komt geen woonwijk met veel groen, wel een vernieuwde kmo-zone waar Raes Construct gloednieuwe gebouwen zal neerplanten. “Nadat de grondverontreiniging is aangepakt, wordt de omgeving nieuw leven in geblazen met maximaal behoud van de open ruimte”, verzekert schepen Mathieu Desmet.

Als antwoord op een vraag van Groen gaf schepen van Ruimtelijke Ordening Mathieu Desmet (CD&V) meer uitleg over de toekomst van de site Primus op de hoek van de Beekstraat en de Heulestraat. Omdat het bedrijventerrein sterk vervuild is door de jarenlange industriële activiteit en de bijhorende gebouwen al jaren staan te verkommeren, moest er gezocht te worden naar een nieuwe bestemming.

“Het voormalige fabrieksterrein staat paars ingekleurd op het gewestplan”, zegt schepen Desmet. “Dat betekent ruimte voor milieubelastende industrie. Midden in een woonzone is dat vanzelfsprekend niet aan de orde, we zochten een nieuwe bestemming en aanvankelijk werd gedacht aan een integratie in het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Gullegem met de focus op de inrichting van een werk- en woonproject in het groen. Wat nu ter tafel ligt, is een vernieuwde kmo-zone, weliswaar met behoud van de open ruimte die er voordien ook was.

Enkele buurtbewoners, die overigens anoniem wensen te blijven, betreuren die nieuwe bestemming. In plaats van een rustige woonwijk vrezen ze nu druk vrachtwagenverkeer. Zij vinden dat de gemeente kiest voor de gemakkelijke oplossing en geen rekening houdt met de verlangens van de omwonenden.

“Vanuit de Vlaamse en provinciale overheid kwam de duidelijke boodschap dat er voldoende woongebied is in onze gemeente, er is niet onmiddellijk een woonbehoefte”, argumenteert Mathieu Desmet. “Daar heeft de gemeente dan ook gevolg aan gegeven. Het college van burgemeester en schepenen heeft daarom op 20 maart 2019 beslist de site uit het RUP Gullegem te laten. Reeds in 2016 diende eigenaar IMHO een aanvraag in tot een ‘brownfieldconvenant’, de overheid heeft ons dan ook aangespoord om de site in te richten voor lokale bedrijvigheid.”

Brownfieldconvenant

Met zo’n brownfieldconvenant wil de Vlaamse Regering de herontwikkeling van verlaten bedrijventerreinen, zogenaamde ‘brownfields’, stimuleren. Eerder dan nieuwe gebieden aan te snijden voor de ontwikkeling van industriële activiteiten, woningbouw of recreatie. Betrokken partijen in het ‘Primus’ brownfieldconvenant zijn de Vlaamse overheid, projectontwikkelaar IMHO uit Gullegem, OVAM en de gemeente Wevelgem. Zo’n convenant vormt de aanzet om de aanwezige bodemverontreiniging aan te pakken, de partijen verbinden zich ertoe de afspraken uit te voeren. Anderzijds biedt het hen administratieve en financiële voordelen. Een van de stappen in dat brownfieldproces is het voorzien van een inspraakmoment voor de omwonenden. Door de coronacrisis is er geen publieke samenkomst mogelijk, maar de Vlaamse overheid maakte een film waarin uitgelegd wordt wat de plannen zijn.

Veilige fietsroute?

“Onvoldoende”, vond Carlo De Winter (Groen) tijdens de voorbije gemeenteraad. Dat vinden ook sommige buurtbewoners die klagen dat de huidige plannen nooit behoorlijk voorgesteld werden. Bezwaren kunnen via internet of op het gemeentehuis worden ingediend. Daarvoor is nog tijd tot 21 juni en het ziet er naar uit dat sommige buren alsnog officieel protest willen aantekenen. Zo wordt zeven meter voorzien langs de beekoevers voor een mogelijke overstroming van de Heulebeek, maar enkelen vragen zich af waarom niet veel meer groen wordt voorzie. “En wat met de fietsroute langs de beek, zal die nog wel veilig zijn met de te verwachten trafiek van vrachtwagens? De enige die lijkt te profiteren van deze ontwikkeling is Raes Construct”, klinkt het.

De firma Raes Construct uit de Heulestraat plant er inderdaad een moderne kmo-zone met behoud van het huidige groen. Ook die plannen zijn op het filmpje van de Vlaamse overheid te zien. Hoe de circulatie van het vrachtwagenverkeer zal verlopen, is niet duidelijk. “‘De mobiliteit en leefbaarheid zijn uiteraard belangrijk”, bevestigt schepen Desmet.

Inspraakronde loopt

“Bij de beoordeling van de bouwplannen en eventuele bezwaren door het gemeentebestuur komt dit later in de procedure zeker aan bod. Momenteel loopt nog steeds een inspraakronde op Vlaams niveau. Er was wel degelijk communicatie via krantenadvertenties, flyers en de website. Op het moment dat de gemeente aan zet is, wanneer alle partijen hun fiat hebben gegeven voor het Brownfieldconvenant, dan zal de projectontwikkelaar zijn studie indienen. Dan volgt zeker een infovergadering voor alle geïnteresseerden. Dat zal ergens na de zomervakantie zijn. We krijgen een unieke kans om de oude bedrijfssite van Primus samen nieuw leven te blazen. Daarbij wordt de open ruimte maximaal behouden en stimuleren we lokale bedrijvigheid en tewerkstelling.”

Begin volgend jaar zou de bouw van fase één starten, eind 2023 zou de bouw van de nieuwe zone moeten afgewerkt zijn. (SLW-AV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier