Geen verkeersremmers in Kapelleveld

Gemeenteraadslid Ward Gillis en bewoner Thierry Dekoker hoopten op snelheidsremmende maatregelen op de wijk.© (Foto JS)
Gemeenteraadslid Ward Gillis en bewoner Thierry Dekoker hoopten op snelheidsremmende maatregelen op de wijk.© (Foto JS)
Redactie KW

Er komen geen snelheidsremmende maatregelen op de wijk Kapelleveld in Dadizele. Dat maakte schepen van Mobiliteit Jürgen Deceuninck (STERK) bekend tijdens de gemeenteraad in Moorslede. Over de situatie voegde fractieleider Ward Gillis (PRO) een agendapunt aan de dagorde toe. “De bewoners van het Kapelleveld klagen al jaren over het feit dat er in hun wijk vaak te snel wordt gereden”, aldus Ward Gillis.

“In april 2019 besliste het schepencollege om een proefopstelling uit te testen aan beide ingangen van het Kapelleveld, dit om het verkeer te remmen. De proefopstelling is inmiddels al geruime tijd verwijderd en de bewoners wachten nog steeds op de definitieve snelheidsremmende maatregelen van het gemeentebestuur.”

Weinig respons

“Er komen geen verkeersremmende maatregelen”, aldus de bevoegde schepen. “In 2019 kwamen er opmerkingen dat men daar te snel reed en plaatsten we om de snelheid af te remmen een proefopstelling. Men moest daar tussen slalommen. Nadien deden we onder de inwoners een bevraging. Er was maar zeer weinig respons. Er staan op het Kapelleveld meer dan honderd woningen. Eén vierde van de bewoners reageerde op de bevraging en de meningen bleken verdeeld. De ene willen een versmalling van de weg, de anderen dan niet. Er is zeer weinig draagvlak om bijvoorbeeld ergens een Berlijns kussen te voorzien. Op die plaatsen waar ik dat voor ogen had, ben ik met een collega schepen gaan aanbellen bij de mensen in de buurt en ze willen dat niet voor hun deur.”

95% van het verkeer is van de bewoners zelf, iedereen kijkt dus best in eigen boezem

Gewezen schepen Ward Gillis begrijpt de gang van zaken alvast niet. “In november 2018 besliste het schepencollege (waartoe Gillis toen behoorde, red) om definitief een asverschuiving te voorzien, met boordsteen en reflectoren”, aldus Ward. “Op een plaats die voor zo weinig mogelijk hinder zorgt voor de mensen. Er kwam een nieuw bestuur en in april 2019 een nieuwe proefopstelling op de toegangswegen. De uitleg van schepen Deceuninck vind ik er echt over. Als schepen moeten je durven een beslissing nemen. Er gaan er altijd voor en tegen zijn. Er stond een bericht op de website van de gemeente over de situatie in het Kapelleveld maar dat is onlangs verwijderd. Twee bewoners contacteerden ondertussen de schepen.”

Kost veel geld

“95 procent van het verkeer in het Kapelleveld woont daar en als er te snel wordt gereden, dan is dat bij een deel van de bewoners te zoeken”, aldus Jürgen Deceuninck. “Ik vind het erg dat we dan als gemeente daarvoor moeten investeren, want dat kost redelijk wat geld. Als iedereen in eigen boezem kijkt, dan is er geen snelheidsprobleem. En als we iets zouden doen, dan zou ik niet weten welke locatie de goede is. Sedert 2018 kwamen er opritten en carports bij. Leggen we een Berlijns kussen, dan gaan de omwonenden klagen over geluidsoverlast wanneer de auto’s weer optrekken na het over die hindernis rijden. En bij een opstelling in slalom rijden ze op het voetpad. Ik durf wel een beslissing nemen en deed de bevraging zelf.”

Meer huizen

Gillis vindt het alvast geen manier van werken en haalde aan dat de overgrote meerderheid van de inwoners wel snelheidsremmende maatregel wil. Als het van bewoner Thierry Dekoker afhangt, dan mag er morgen een Berlijns kussen voor zijn huis liggen. “Ik woon hier al 21 jaar, van in het begin en toen was er niet veel verkeer”, zegt Thierry. “Door de jaren heen kwamen er hier veel huizen bij. Er wonen hier heel veel kinderen. “We hebben een speelplein en daar is het voorrang van rechts. Het is jammer dat er geen maatregel komt en ik hoop dat er niks gebeurt.”

“Vooral in het eerste deel van de straat is er een probleem met de snelheid. Vaak ook door pakjesbezorgers en bezoekers. Overdag zijn de bewoners gaan werken. Het is begrijpelijk dat er voor en tegen is over de maatregelen. De mensen helemaal op het einde gaan van de snelheid geen last hebben, want daar bollen de auto’s uit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier