Gisteren raakte bekend dat de rederij P&O de passagierslijn Zeebrugge-Hull na 46 jaar opdoekt. Enkel de vrachtverbinding blijft bestaan. Er zullen echter geen naakte ontslagen vallen, zo vernemen we in kringen rond de rederij. "Het is enkel nog afwachten wat met de tijdelijke zal gebeuren. Maar dat gaat slechts over een achttal mensen, waarvan er slechts twee op de passagiersafdeling werkten", horen we. "Er vallen geen naakte ontslagen bij de mensen met een vast contract. Enkelen gaan...

Gisteren raakte bekend dat de rederij P&O de passagierslijn Zeebrugge-Hull na 46 jaar opdoekt. Enkel de vrachtverbinding blijft bestaan. Er zullen echter geen naakte ontslagen vallen, zo vernemen we in kringen rond de rederij. "Het is enkel nog afwachten wat met de tijdelijke zal gebeuren. Maar dat gaat slechts over een achttal mensen, waarvan er slechts twee op de passagiersafdeling werkten", horen we. "Er vallen geen naakte ontslagen bij de mensen met een vast contract. Enkelen gaan ook binnenkort met pensioen."Op de ferrylijn werken in totaal 140 mensen. De vrachtverbinding Zeebrugge-Hull blijft bestaan, al zouden de roro-schepen vervangen worden door containers. De lijnen van Zeebrugge naar Teesport en Tillbury worden nog uitgebreid, maar blijven met ferry's.Het is al enkele jaren dat de passagierslijn naar Hull dalende cijfers laat optekenen. De coronacrisis deed de verbinding helemaal de das om. Het personeel reageert gelaten en kreeg vrij snel de boodschap dat er geen ontslagen zullen vallen. "Wij hadden al eerder het signaal gekregen dat de verbinding het moeilijk had", zegt de Brugse burgemeester Dirk De fauw. "En zeker met corona waren de cijfers heel slecht. Er kwamen wel nog wat mensen uit Engeland naar hier, maar niemand meer van Zeebrugge naar Engeland. Dat is ook logisch, want dan moet je 14 dagen in quarantaine. Er was even sprake van om de schepen aan de ketting te houden, maar dan is er een versnelling gekomen. We wisten dat de verbinding niet meer houdbaar was na 2023 omdat er dan nieuwe investeringen moesten gebeuren. Maar de stopzetting komt toch nog vlugger dan verwacht.""Op jaarbasis kwamen toch wel 250.000 mensen vanuit Hull naar Zeebrugge", aldus De fauw. "Die verbleven niet allemaal in Brugge, maar ook voor de streek van Ieper was deze lijn erg belangrijk. Het voordeel was dat je 's avonds opstapte en 's morgens in Hull was of omgekeerd, dat je 's avonds vertrok in Schotland of Noord- en Midden-Engeland en 's morgens aankwam in Zeebrugge. Dus ja, die lijn was toch wel belangrijk voor Brugge.""Vorig jaar waren er al contacten met een ferrymaatschappij die een nieuwe verbinding met Zeebrugge wil opstarten, weliswaar niet vanuit Hull. Wij gaan zeker actief op prospectie om een vervangende lijn te vinden. Positief is wel dat P&O niet verdwijnt uit Zeebrugge en dat er geen naakte ontslagen vallen. Voor het personeel is dit uiteraard geen goed nieuws, maar het is niet alarmerend."(HH)