Toeleveringsbedrijf Schramme stopte drie jaar geleden haar activiteiten op de site in de Mezegemstraat. "Volgens het BPA kon er daar na de stopzetting geen nieuwe industriële activiteit meer komen", zegt Ellen Wyns, die met Romy Werbrouck het burgerplatform leidt.

"Door een nieuwe wettelijke regeling (codextrein) kan dat omzeild worden en mocht er wel van dat BPA afgeweken als die vergunning van het bedrijf ouder is dan 15 jaar. Bij Schramme dateert die van 2000, ouder dan 15 jaar dus. Het bedrijvencentrum mocht er dus komen, tenminste als het openbaar onderzoek dat nog maar pas gestart werd geen noemenswaardige bezwaren zou opleveren.

'Leefbaar Kachtem' gaf verschillende redenen aan waarom heel wat bewoners van de Mezegemstraat zich verzetten tegen een nieuw bedrijvencentrum op de site Schramme.

"Het Rhodesgoed is de grootste groene long van Izegem", gaat Ellen Wyns verder. "En die wordt volgens het Groenplan van de stad Izegem mogelijk nog verder uitgebreid met nog meer groen en bomen. Niet alleen aan de overkant van het bedrijf Schramme, maar optioneel ook naast de parking van Schramme. KMO-units inplanten op amper 100 meter van een mooi natuurgebied is volgens ons ontoelaatbaar voor de natuur en de biodiversiteit."

Druk verkeer

Ook de toename van het zwaar verkeer door de komst van een aantal nieuwe bedrijven in het geplande bedrijvencentrum is één van de bezwaren. "Dit zorgt voor meer zwaar verkeer van en naar die bedrijven door de Mezegemstraat, terwijl de Mezegemstraat en de Manestraat al vele jaren door automobilisten gebruikt worden als sluiproute van en naar Roeselare Vijf jaar lang al vroegen we aan het stadsbestuur om in de Mezegemstraat afremmende maatregelen te nemen en nu is de kogel eindelijk door de kerk. Nog deze week startte de aannemer met wegversmallingen en bloembakken aan te brengen."

Een ander bezwaar van 'Leefbaar Kachtem' tegen de eventuele komst van een bedrijvencentrum is mogelijke lawaaihinder 's morgens vroeg en 's avonds door het af- en aanrijden van bestelwagens en vrachtwagens.

Verzet helpt

Er liep een openbaar onderzoek over het nieuwe project Schramme. "Normaal moet er hier aan het bedrijf zo'n gele affiche hangen, maar ook die zag ik nog niet", zei Ellen Wyns dinsdag. "En 's avonds bleek dat het project ingetrokken werd."

'Leefbaar Kachtem' haalde zijn slag thuis. Wat er in de toekomst met de site zal gebeuren, is nog onduidelijk. Projectontwikkelaar Steve Degrieck van Bricks Construct bevestigde intussen de intrekking van het project Schramme. "We willen na de protesten, vooral van één dame, de gemoederen even laten bedaren en een en ander evalueren", zegt hij. "Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen we wel een nieuw project indienen. Dringend is dat echter niet."

"Leefbaar Kachtem is helemaal geen actie van één dame, zoals Steve Degrieck beweert", aldus Ellen Wyns. "Na amper twee dagen hadden we al ongeveer 150 handtekeningen voor onze petitie en waren er al enkele bezwaarschriften ingediend."

(IB)

Toeleveringsbedrijf Schramme stopte drie jaar geleden haar activiteiten op de site in de Mezegemstraat. "Volgens het BPA kon er daar na de stopzetting geen nieuwe industriële activiteit meer komen", zegt Ellen Wyns, die met Romy Werbrouck het burgerplatform leidt. "Door een nieuwe wettelijke regeling (codextrein) kan dat omzeild worden en mocht er wel van dat BPA afgeweken als die vergunning van het bedrijf ouder is dan 15 jaar. Bij Schramme dateert die van 2000, ouder dan 15 jaar dus. Het bedrijvencentrum mocht er dus komen, tenminste als het openbaar onderzoek dat nog maar pas gestart werd geen noemenswaardige bezwaren zou opleveren.'Leefbaar Kachtem' gaf verschillende redenen aan waarom heel wat bewoners van de Mezegemstraat zich verzetten tegen een nieuw bedrijvencentrum op de site Schramme. "Het Rhodesgoed is de grootste groene long van Izegem", gaat Ellen Wyns verder. "En die wordt volgens het Groenplan van de stad Izegem mogelijk nog verder uitgebreid met nog meer groen en bomen. Niet alleen aan de overkant van het bedrijf Schramme, maar optioneel ook naast de parking van Schramme. KMO-units inplanten op amper 100 meter van een mooi natuurgebied is volgens ons ontoelaatbaar voor de natuur en de biodiversiteit."Ook de toename van het zwaar verkeer door de komst van een aantal nieuwe bedrijven in het geplande bedrijvencentrum is één van de bezwaren. "Dit zorgt voor meer zwaar verkeer van en naar die bedrijven door de Mezegemstraat, terwijl de Mezegemstraat en de Manestraat al vele jaren door automobilisten gebruikt worden als sluiproute van en naar Roeselare Vijf jaar lang al vroegen we aan het stadsbestuur om in de Mezegemstraat afremmende maatregelen te nemen en nu is de kogel eindelijk door de kerk. Nog deze week startte de aannemer met wegversmallingen en bloembakken aan te brengen."Een ander bezwaar van 'Leefbaar Kachtem' tegen de eventuele komst van een bedrijvencentrum is mogelijke lawaaihinder 's morgens vroeg en 's avonds door het af- en aanrijden van bestelwagens en vrachtwagens.Er liep een openbaar onderzoek over het nieuwe project Schramme. "Normaal moet er hier aan het bedrijf zo'n gele affiche hangen, maar ook die zag ik nog niet", zei Ellen Wyns dinsdag. "En 's avonds bleek dat het project ingetrokken werd." 'Leefbaar Kachtem' haalde zijn slag thuis. Wat er in de toekomst met de site zal gebeuren, is nog onduidelijk. Projectontwikkelaar Steve Degrieck van Bricks Construct bevestigde intussen de intrekking van het project Schramme. "We willen na de protesten, vooral van één dame, de gemoederen even laten bedaren en een en ander evalueren", zegt hij. "Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen we wel een nieuw project indienen. Dringend is dat echter niet.""Leefbaar Kachtem is helemaal geen actie van één dame, zoals Steve Degrieck beweert", aldus Ellen Wyns. "Na amper twee dagen hadden we al ongeveer 150 handtekeningen voor onze petitie en waren er al enkele bezwaarschriften ingediend." (IB)