Gault&Millau bekroont Food Paradise Day en NorthSeaChefs

Het horecacongres krijgt op maandag 22 oktober een vervolg. © WK
Redactie KW

Op de Culinary Innovators Awards van restaurantgids Gault&Millau gingen de Brugse chefs met twee van de negen trofeeën aan de haal. Het initiatief NorthSeaChefs werd bekroond met de Institution Award en Food Paradise Day werd uitgeroepen tot beste evenement. Het horecacongres krijgt op maandag 22 oktober een vervolg.

Op de eerste editie van Food Paradise Day, op 21 september in het Concertgebouw, waren liefst veertig gastsprekers uitgenodigd. Van een Sergio Herman of een Kobe Desramaults tot Albert Adrià van het wereldberoemde El Bulli.

Met hun volgens schepen Hilde Decleer ‘flitsende’ presentaties probeerden ze laatstejaarsstudenten van de hotelscholen elk om beurten warm te maken voor het knelpuntberoep dat een job in de horeca is geworden. “Een machtige job”, vindt chocolatier Dominique Persoone nog altijd. “Maar je moet erdoor gebeten zijn.”

Negatieve sfeer rond de horeca

En de negatieve sfeer rond de horeca – de witte kassa, onregelmatige uren en verhalen over faillissementen – houden jongeren tegen om hun horecadroom na te jagen. “Ik zat laatst in de jury voor de laatstejaars van Ter Duinen en op een klas van 20 leerlingen waren er maar vier die doorgingen. De jeugd haakt massaal af, dat is de harde realiteit”, aldus Persoone, die daarom samen met Filip Claeys (De Jonkman) en Rudi van Beylen (Hof ten Damme) vzw FightforPassion oprichtte en een horecacongres organiseerde.

Filip en Rudi zijn allebei ook medeoprichter van NorthSeaChefs. “Door zelf jonge mensen te inspireren, kunnen we dat doemsfeertje rond de horeca misschien helpen om te keren“, zegt Filip. “We worden allemaal met de problemen geconfronteerd. Maar in de plaats van de schouders te laten hangen, besloten we er iets aan te doen.”

De jeugd haakt massaal af, dat is de harde realiteit – Dominique Persoone

De Brugse chefs zijn blij met de waardering door Gault&Millau, dat de Culinary Innovators Awards pas voor de tweede keer uitreikte. “Gault&Millau is toch een referentie. De jury noemde ons horecacongres het meest inspirerende in jaren en de reacties van het publiek waren ook al zo positief”, zegt Filip Claeys.

Wezien het daarom bijna als een morele verplichting om een tweede editie te organiseren. Als we er zelf in slagen om op zo’n congres onze passie over te brengen, kan dat misschien verder doorsijpelen naar de hotelscholen.”

T-shirt van Food Paradise Day

Ook Rudi van Beylen van Hof ten Damme is ervan overtuigd dat de eerste editie zijn doel niet gemist heeft. “Mijn nieuwe stagiair kwam op zijn eerste werkdag toe in een T-shirtje van Food Paradise Day. Hij had daar de tijd van zijn leven“, glimlacht hij.

“Die T-shirtjes golden als toegangsticket voor het congres. We proberen ons zo goed mogelijk in te leven in de mentaliteit van 17- en 18-jarigen, de flitsende presentaties waren van begin tot einde ook heel boeiend om naar te kijken. Als je jong bent heb je heroes nodig om naar op te kijken: zelf ben ik opgegroeid met rock-‘n-rollchefs à la Marco Pierre White”, aldus nog Dominique Persoone.

Het succes van Food Paradise Day is volgens Persoone ook te danken aan de belangeloze inzet van de gastsprekers, die het deden uit liefde voor hun vak. “Commerciële foodcongressen met tientallen sponsors en waar jaren voorbereiding aan voorafging, gaan soms toch nog de mist in. Food Paradise Day hebben we in vier maanden tijd en met weinig middelen in elkaar gebokst.”

Het congres werd wel financieel ondersteund door stad Brugge, de provincie en Vlaanderen. “Maar het event moet in de toekomst gratis blijven voor de studenten. De tweede editie, eventueel met een extra dag voor professionelen, zal plaatsvinden op maandag 22 oktober.”

En als uitsmijter nog dit: Food Paradise Day krijgt straks misschien navolging in het buitenland. “Onder meer uit Spanje en Nederland is al interesse om ons concept over te nemen”, besluit Persoone.

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier