Gamen om bij te leren: detectivespel als hulp voor Child Focus

Bert Waltniel spreekt over 'serious gaming' tijdens de beurs 1Up. © Stijn Tyteca
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Gamers kunnen dit weekend hun hartje ophalen in Kortrijk Xpo. Daar vindt van vrijdag 21 februari tot zondag de gamebeurs 1UP plaats. Een van de organisatoren, standhouders én sprekers op het event is Bazookas. Het West-Vlaamse bedrijf pioniert in ‘serious gaming’, zeg maar spelletjes spelen met een ernstig doel.

Hoe kunnen we de gametechnologie, die enkel ingezet wordt voor entertainment, gebruiken in de bedrijfswereld? Dat vroeg Bazookas zich enkele jaren geleden af. “De kracht van die specifieke technologie wordt steeds meer gebruikt door ondernemingen om pakweg hun visualisaties te verbeteren, meer spel- en fun-elementen in processen te steken…”, zegt zaakvoerder Bert Waltniel. “Daaruit kwam ‘serious gaming’ voort, zeg maar spelletjes met een serieus doel, die de mensen ook iets wil bijleren. Jongeren lezen niet meer, filmpjes kijken begint ook al temps passé te worden… Hoe kunnen we jongeren achter hun smartphone iets bijbrengen? Dit is al doende én met de nodige betrokkenheid iets leren.”

De serieuze spelletjes behelst intussen al de helft van de activiteiten van Bazookas, een Kortrijks bedrijf dat bestaat uit een twaalftal mensen. Onder meer Bond Moyson, CM, Tomorrowland en ook Child Focus klopten al aan om een ‘spelletje’ te maken. “Vooraleer we aan zo’n spel beginnen, denken we na: welke boodschap willen we overbrengen? Dan pas denken we: welke spelelementen kunnen we toepassen en hoe kunnen we het zo attractief mogelijk maken?”

Voor Child Focus ontwikkelde Bazookas het game ‘Missing’, een detectivespel voor 13- tot 16-jarigen die de link legt naar de wegloopproblematiek. “In het spel loop je achter Isaac, een jongen die na een ruzie thuis is weggelopen en in de onderwereld terecht komt. Hoe later je hem vindt, hoe erger hij eraan toe is. Je moet hem proberen terug te vinden, waarbij je plekken tegenkomt waar je naartoe kan als je wegloopt. Dat is ook het doel van het spel: als er problemen zijn, praat erover! En je kan altijd terecht bij de politie, het JAC, Child Focus, in safe houses…” Voor Bond Moyson maakte het bedrijf Yum Runner, om jongeren vertrouwd te maken met gezonde voeding. Een loopspelletje, waarmee de jongeren geen munten maar gezonde voeding moeten verzamelen.

De kostprijs voor een ‘serious game’ varieert tussen 30.000 en 150.000 euro. “Dat is afhankelijk van de verlangens van de klant. Wil je een spel met meerdere levels? Is het 2D of 3D? Kunnen we iets hergebruiken of moeten we het volledig hertekenen? Voor een spel moet je rekenen op 6 à 8 maanden werk.”

Gamebeurs 1Up vindt plaats van vrijdag 21 tot en met zondag 23 februari in Kortrijk Xpo. Meer info: https://www.1up-conference.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier