Frituur ‘t Kroketje investeert 20.000 euro in coronamaatregelen

Nicolas Croquette en Sofie Hullak heropenden hun frituur op 25 april. © SH
Redactie KW

Voor de meeste horecazaken is het nog even nagelbijten over het exacte tijdstip wanneer ze hun deuren weer zullen kunnen openen. Restaurants en frituren die op afhaalbasis werken, mogen wel klanten blijven ontvangen. Hiervoor moeten ze wel nauwgezet de coronamaatregelen volgen en dat zorgt voor onvoorziene investeringen.

We liepen eens langs in Frituur ‘t Kroketje in Dikkebus, dat sedert 7 maart 2014 uitgebaat wordt door Nicolas Croquette en Sofie Hullak.

“We konden nog net onze 6de verjaardag vieren, maar hebben vanaf vrijdag 20 maart beslist om voorlopig te sluiten. We hadden immers onvoldoende beschermingsmateriaal en zijn de afgelopen weken druk op zoek geweest naar degelijke oplossingen om onze zaak coronaproof te maken. Nog voor de klant binnenstapt in onze frituur wordt er gevraagd om de handen te ontsmetten. Dit ontsmettingsmiddel en de dispenser kochten we bij het Ieperse bedrijf CID-lines.”

“Als de klant zijn bestelling niet telefonisch doorgegeven heeft, kan hij vanaf nu via een van onze twee bestelzuilen laten weten wat ze wensen. Het is met een touchscreen, dat na gebruik ontsmet wordt. Via pop-upberichtjes wordt de klant door de hele bestelprocedure geloodst, tot en met saus in potje of op de frietjes. Ook naar de bakwijze en kruiding van brochette wordt gevraagd. Gelukkig waren we al voor de coronacrisis bezig geweest met het uitkijken naar dergelijke bestelzuilen, die we via HorecaTouch nog in extremis op de kop konden tikken.”

Minder dan de helft van de omzet

En die bestelzuilen waren niet de enige investering, vertelt Sofie. “We hebben nu ook twee betaalterminals in gebruik, waarbij men dus met de kaart kan betalen en bij eentje kan het ook met cash. Het enige contact dat wij hebben met de klant is wanneer we hun bestelling afgeven aan de balie. Om hen en onszelf te beschermen hebben we daar nu een plexischerm geplaatst en uiteraard dragen we de hele tijd een mondmasker en handschoenen. Als we de kostprijs van al onze corona-investeringen optellen, dan komen we zeker al aan meer dan 20.000 euro.”

Met 50 zitplaatsen binnen en nog eens 40 buiten op het terras, die nu allemaal niet mogen benut worden, kunnen ze dus nu zeker niet werken op volle capaciteit, horen we van Nicolas. “We zijn nu weer gestart vanaf vrijdag 25 april en ik merk dat we zeker minder dan de helft van onze normale omzet realiseren. Wat al die coronasteunmaatregelen betreft, waar heel wat bijsturingen geweest zijn, vertrouwen we op de expertise van onze boekhouder, die ons hiervan op de hoogte houdt.”

Hygiënisch en vlot

Tijdens de maand dat ‘t Kroketje gesloten was, zaten Sofie en Nicolas zeker niet stil. “We wisten niet hoelang we gingen sluiten, maar hebben onze tijd genomen om de herstart goed voor te bereiden. We kunnen de klanten nu garanderen dat ze veilig kunnen bestellen, betalen en afhalen.”

En dat het druk was konden we zelf vaststellen, want we hadden afgesproken op vrijdagavond, maar door de vele bestellingen lukte dit niet. Op zaterdag om 17 uur deden we een tweede poging en toen was er al een klant voor en na mij. Wim N., de eerste klant van de dag, is vol lof over deze nieuwe werkwijze. “Het is inderdaad heel hygiënisch, het gaat ook bijzonder vlot om te bestellen en de social distancing is verzekerd door de stickers op de grond. Zo zie je hoeveel mensen er tegelijkertijd binnen mogen en wat de veilige afstand is.”

Nicolas en Sofie zitten wel in met de horecasector. “Gelukkig hebben we alle twee nog een vaste job en doen we dit enkel van vrijdag- tot zondagavond. Was dit gebeurd tijdens de opstart van onze zaak, dan mochten we de boeken dichtdoen. We hopen dan ook dat onze horecacollega’s binnenkort ook weten waar ze staan en hun klanten weer mogen verwelkomen, desnoods met mondjesmaat.”

(SH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.