Frank De Bleeckere start ‘Week van de Official’ in Roeselare

Mascotte Gust en de supporters bootsten de scheids na. © MPM
Redactie KW

Door de Vlaamse Sportfederatie, die de koepel vormt voor 33 sportfederaties in Vlaanderen, werd de week van 7 tot 15 oktober uitgeroepen tot de ‘Week van de Official’.

Het is oud-voetbalscheidsrechter Frank De Bleeckere die aangezocht werd het gezicht van deze campagne te zijn. De 33 deelnemende federaties vertegenwoordigen meer dan één miljoen sporters en 20.000 clubs in Vlaanderen. Zij bedanken hun officials en dat kan op veel verschillende manieren. Zoals een interview in een clubblad met een official, door selfies te nemen met een official, via de sociale media.

De campagne vraagt om respect en waardering voor de wekelijkse inzet van alle officials in Vlaanderen. Er worden daarbij heel wat initiatieven genomen door clubs om hun officials te bedanken. Een schouderklopje, een kleine attentie of gewoon een welgemeende ‘merci’ kan wonderen doen.

Boegbeeld Frank De Bleeckere wil vanuit zijn eigen ervaring oproepen om even stil te staan bij de rol van elke official in iedere sporttak. Vlaanderen telt meer dan 15.000 officials die doorgaans heel trouw hun functie dragen.

“Official zijn is een belangrijke functie in om het even welke sport. Maar het nodige respect tegenover de officials is vaak nog ver te zoeken en daarom willen wij met deze campagne tonen hoe het wél kan”, debiteerde Frank De Bleeckere bij de officiële start van de campagne. “De clubs, maar ook de ouders die hun kinderen toevertrouwen aan de clubs, dragen een grote verantwoordelijkheid over hoe de kinderen zich horen te gedragen tegenover de officials. Want zonder officials zijn er ook geen sportwedstrijden.”

Frank De Bleeckere gaf samen met Mark Spaenjers, de CEO van de Volleyliga, het voorbeeld en zette de scheidsrechters en lijnrechters van de wedstrijd Knack-Guibertin vooraf in de bloemetjes.

Frank Debleeckere gaf samen met Mark Spaenjers, de CEO van de Volleyliga, het voorbeeld.
Frank Debleeckere gaf samen met Mark Spaenjers, de CEO van de Volleyliga, het voorbeeld.© MPM

Na de eerste dode tijd werden ook de supporters betrokken bij dat aandachtsmoment en in navolging van de Knack-mascotte Gust deden zij na de eerste dode tijd van de wedstrijd enkele minuten en punten in stilte de scheidsrechtersgebaren van de eerste scheidsrechter mee. Een ludiek intermezzo en dat filmpje zal verder gebruikt worden in deze ‘Week van de Official’.

(RBD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier