De baseline op de kaft van het stijlvol uitgegeven boek is de vlag die de lading dekt: als muzikanten schrijvers worden. "Ik ben op zoek gegaan naar artiesten die op een gegeven moment in hun carrière besloten om zich in een apart literair avontuur te storten", zegt Francis. "Geen autobiografie of verzamelde liedjesteksten, maar literaire projecten die op zichzelf konden staan, los van de muziek. En tot mijn verrassing vond ik er veel meer dan verwacht."
...

De baseline op de kaft van het stijlvol uitgegeven boek is de vlag die de lading dekt: als muzikanten schrijvers worden. "Ik ben op zoek gegaan naar artiesten die op een gegeven moment in hun carrière besloten om zich in een apart literair avontuur te storten", zegt Francis. "Geen autobiografie of verzamelde liedjesteksten, maar literaire projecten die op zichzelf konden staan, los van de muziek. En tot mijn verrassing vond ik er veel meer dan verwacht."In 2015 schreef de ex-Torhoutenaar met De demonen van Leonard Cohen zijn eerste boek, dat meteen bekroond werd. Francis (36) heeft Romaanse talen gestudeerd (Frans en Italiaans) en behaalde in 2010 aan de Leuvense universiteit een doctoraat in de Franse letterkunde. Hij bleef aan de unief werken: eerst in Leuven, Rijsel en Luik en sinds dit academiejaar aan de Universiteit Antwerpen. Na zijn studies verhuisde hij naar Gent, waar hij met Mieke Van Imschoot en hun twee kinderen Lucas (8) en Hanne (6) woont. Zijn ouders Roland Mus (68) en Christiane Vanclooster (71) hebben nog altijd hun thuis in de Ieperse Heerweg en ook hun dochters Johanna (35) en Liesbeth (33), de zussen van Francis, wonen in datzelfde Torhout."Naast mijn academisch werk probeer ik zoveel mogelijk tijd met mijn gezin door te brengen", zegt de uitgeweken Torhoutenaar. "Ik hou van de veelzijdigheid van Gent met zijn films, concerten, restaurants en koffiehuizen. In de vakanties reis ik graag. Ik merk dat ik daarbij almaar meer de natuur opzoek. Als Romanist trek ik met veel plezier naar Frankrijk. Ik hoop de komende jaren ook gretig de landen buiten Europa te kunnen verkennen.""Met mijn boek De demonen van Leonard Cohen over de in november 2016 overleden Canadese zanger heb ik goed gescoord, wat me heel gelukkig heeft gemaakt. Het bij Lannoo uitgegeven werkstuk werd breed opgepikt en zelfs bekroond met de literaire essayprijs van de provincie Oost-Vlaanderen. Samen met een aantal prima muzikanten heb ik zo'n 50 boekvoorstellingen gegeven. Ik houd daar erg mooie herinneringen aan over. De Engelse vertaling, die begin mei in Canada verschijnt, zal het boek hopelijk een hernieuwd elan geven.""Het idee voor Grondtonen kwam bij me op toen ik een stuk over Serge Gainsbourg las. Ik wist dat Gainsbourg een veelzijdige artiest was, maar verbaasde me erover dat hij een roman op zijn naam had staan. Dat intrigeerde me. Waarom zou een zanger, die zich ruimschoots had bewezen in de wereld van de muziek, zich op het einde van zijn carrière nog aan literatuur wagen? Zijn roman is vandaag trouwens bijna volledig vergeten, terwijl Gainsbourg toch een onbetwistbaar monument in de muziekgeschiedenis is. Dat maakte mijn ontdekkingstocht des te spannender: zou de zanger in dat ene literaire werk onderwerpen ter sprake brengen die hij niet aan bod liet komen in zijn muziek? Ja, hoor: zijn roman kan enerzijds gelezen worden als één grote grap, maar evengoed als een bespiegeling op de wereld van de kunst."Vanaf dat moment ging het snel voor Francis, want populaire muzikanten die literatuur schrijven, bleken een heus fenomeen te zijn. Naast Gainsbourg was er natuurlijk de hem goed bekende Leonard Cohen, maar daar hield het lang niet mee op."Ik ben een lijst gaan aanleggen en gestopt toen ik een kleine honderd namen had - de ene al verrassender dan de andere. De leukste vondsten waren die van muzikanten die iedereen kent, maar waarvan weinigen weten dat ze ook literatuur hebben geschreven. Zo heeft zelfs John Lennon twee romans op zijn naam staan, schreef de Amerikaanse gangsterrapper Tupac een dichtbundel met heel persoonlijke teksten en waagde Till Lindemann, de frontman van de Duitse metalband Rammstein, zich zowaar aan poëzie. En dichter bij huis, zeker in het mij vertrouwde Gent, kent iedereen natuurlijk de betreurde Luc De Vos van de groep Gorki. Die was ook schrijver.""Het was aartsmoeilijk om mijn lijstje met zowat honderd namen te herleiden tot een shortlist van dertig artiesten. Ik heb bij mijn keuze rekening gehouden met diverse zaken. Ik wou niet alleen singer-songwriters in het boek aan bod laten komen, maar ook andere muzikale genres, zoals country en rap. En naast romans tevens poëzie, strips en theaterstukken. Voorts wilde ik me niet beperken tot het Engels of het Nederlands. Dus heb ik gezocht naar verschillende nationaliteiten én voldoende vrouwelijke artiesten. Uiteindelijk heb ik voornamelijk gekozen voor westerse stemmen uit de tweede helft van de 20ste eeuw en het begin van de 21ste eeuw."Bij het ultieme kransje van dertig zitten grootheden zoals Nick Cave, Ry Cooder, Bob Dylan, Art Gartfunkel, Morrissey en Frank Zappa, maar ook minder bekende, maar niettemin interessante namen."Ik wou me zeker niet beperken tot mijn eigen favorieten, integendeel. Dankzij de medewerking van de vele gastauteurs heb ik nieuwe oeuvres ontdekt, zoals dat van John Darnielle of Kristin Hersh. De bijdrage over de 76-jarige Belgische zanger Adamo is bijzonder. Een studente heeft in Leuven haar eindwerk bij mij gemaakt over zijn romans en ontdekte dat Adamo met zijn literaire werk een ander aspect van zijn persoonlijkheid in de markt wilde zetten: de sombere kant van zijn gedachten.""Ik heb niet enkel de artiesten geselecteerd, maar ook de gastschrijvers. Dankzij mijn boek over Leonard Cohen en mijn engagementen in de literaire sector had ik een goed beeld van wie in aanmerking kon komen om over een muzikant een stuk te schrijven. De gastauteurs zijn journalisten, boekenschrijvers en academici. Grondtonen is geenszins een academisch werkstuk. Het heel toegankelijke boek - in kleurendruk - is trouwens rijkelijk geïllustreerd. Ik heb voor elk hoofdstuk een auteur gezocht die een passie heeft voor de artiest in kwestie en die zijn kennis over muziek en literatuur in een vlotte tekst kon gieten.""Samen met Sophia Ammann, de Belgische zangeres met Canadese roots die gefascineerd is door de songs van Cohen, ben ik aan het nadenken over muzikale boekvoorstellingen rond Grondtonen. De respons op de Leonard Cohen-avonden was zó positief dat we graag opnieuw willen toeren. De combinatie van woord en live muziek werkt perfect. Ik zal mijn kijk op de artiesten geven en Sophia hun muziek laten weerklinken. Muziek die samengaat met woord: ik kijk er nu al naar uit."