Foto van lange wachtrij in Ieper zorgt voor commotie op sociale media

Deze foto zorgde voor veel kritiek. © SD
Redactie KW

Ieperling Filip Deruwez was niet alleen toen hij woensdagnamiddag een ijsje wilde eten bij Il Gusto op de Ieperse Grote Markt. Er stond dan ook een hele rij wachtenden en Filip postte er nietsvermoedend een foto van op de Facebookpagina ‘Je zie van Ieper oa’.

De Facebookpost bezorgde hem in deze coronatijden een wrange nasmaak, want hij kreeg nogal wat virtuele verwensingen naar het hoofd geslingerd. “Eigenlijk was er niets aan de hand: iedereen hield mooi afstand en in de ijsjeszaak mocht je maar met maximum twee personen of leden van hetzelfde gezin terzelfdertijd binnen. Je moest ook met de kaart betalen. Dat stond duidelijk geafficheerd voor je binnenging. De politie passeerde meermaals en reageerde niet.”

De foto was nog maar net gepubliceerd of de internetetiquette was ver te zoeken. “Het ijsje heeft zeker gesmaakt, maar de manier waarop ik aan de schandpaal genageld werd, vond ik allesbehalve. Ik heb immers niets gedaan wat niet mocht. Ondertussen merk ik wel dat het bericht verwijderd is.”

We informeerden bij één van de beheerders van die bewuste Facebookpagina. Diederik Vandenbilcke: “We waren ook verbouwereerd over de reacties. Daarom besloot een collega-beheerder dit bericht terecht te wissen. Sommige mensen moeten dringend een cursus ‘etiquette voor sociale media’ volgen. Een dergelijke post laten staan heeft geen zin, want het escaleert alleen maar tussen voor- en tegenstanders en ‘je-m’en-foutisten’.”

Paranoia

Filip schrok zich alvast rot van de hetze die zijn foto ontketende. “De coronacrisis doet rare dingen met sommige mensen. Blijkbaar worden sommige paranoia van al dat slechte nieuws. Waar gaan we naartoe zeg???”

Ook wij liepen even langs op de Grote Markt rond 18.30 uur, maar de zaak was net gesloten. Er stonden wel (toevallig) twee politieauto’s en ook schepen Diëgo Desmadryl was aanwezig. Zijn repliek op de toeloop voor het ijssalon: “Dergelijke wachtrijen kun je niet verbieden, maar het is aan de mensen om voldoende afstand te houden en hun gezond verstand te gebruiken. Uiteraard moet de zaakvoerder van gelijk welke drukbezochte handelszaak ook de nodige maatregelen in acht nemen voor zijn klanten, zeker in dergelijke tijden. Een frituur waar men nu iets kan afhalen en ook voor dergelijke wachtrijen zorgt, sluiten we nu toch ook niet?”

(DS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier