De campagne, waarbij verschillende bekende inwoners van de stad poseerden, werd op gang getrokken nadat de politie van Komen-Waasten enkele onrustwekkende cijfers publiceerde. "185, dat was het astronomische aantal klachten voor intrafamiliaal geweld in 2018. Om het even in context te zetten: dat is meer dan één persoon die elke twee dagen hulp komt zoeken bij de politie nadat hij of zij te maken kreeg met geweld binnen de familie." Achter die cijfers schuilt volgens Marie-Aude een nog grimmiger detail. "Dat cijfers is slechts van zake...

De campagne, waarbij verschillende bekende inwoners van de stad poseerden, werd op gang getrokken nadat de politie van Komen-Waasten enkele onrustwekkende cijfers publiceerde. "185, dat was het astronomische aantal klachten voor intrafamiliaal geweld in 2018. Om het even in context te zetten: dat is meer dan één persoon die elke twee dagen hulp komt zoeken bij de politie nadat hij of zij te maken kreeg met geweld binnen de familie." Achter die cijfers schuilt volgens Marie-Aude een nog grimmiger detail. "Dat cijfers is slechts van zaken waarvan de politie op de hoogte is. Hoeveel meer leed en geweld blijft onder de radar? Het idee alleen al is huiveringwekkend."Om het onderwerp bespreekbaar te maken en de taboesfeer te doorbreken, bundelde Cultureel Centrum de krachten met 15 externe partners, wat resulteerde in een bijzondere fotoreeks. "Eigenlijk moest over de uitwerking van het project niet echt worden getwijfeld", gaat Marie-Aude verder. "Vanzelfsprekend zijn de beelden erg confronterend, temeer het allemaal mensen zijn die we kennen. We hadden niet de minste moeite om hen te overtuigen om deel te nemen aan de actie. Iedereen heeft er een mening over, maar automatisch gaan mensen hierover praten. Zo kwam een vader met de opmerking dat hij liever niet met dergelijke beelden wordt geconfronteerd als hij gaat winkelen. De foto's waren volgens hem te gewelddadig. We begrijpen die man, maar we reageerden dat geweld thuis nog gruwelijker is. We weten niet wat er achter gesloten deuren gebeurt en vaak durven slachtoffers niet de eerste stap zetten. Met 'Je t'à(b)ime' maken we hen duidelijk dat ze niet alleen staan in hun strijd."De fotoreeks rolt over de tongen in Komen en vooral de variatie blijkt op heel wat waardering te kunnen rekenen. "Wanneer we spreken over intrafamiliaal geweld denken we bijna allemaal automatisch aan een vrouw die door haar man wordt geslagen. Vandaag de dag klopt dat beeld absoluut niet meer. Intrafamiliaal geweld is zoveel meer dan dat. Mannen die door hun vrouw worden geslagen, psychologisch geweld, onderdrukking, seksueel geweld en zelfs financieel geweld. Het past allemaal in het kader van de campagne."Dat de foto's nu op de Grote Markt verschijnen, is geen toeval. "25 november is de internationale dag tegen geweld op vrouwen. Door de campagne nu centraal te plaatsen helpen we ook in Komen de mensen eraan te herinneren dat geweld zich niet beperkt tot een bepaalde tijd of laag van de bevolking. De fotoreeks kadert in een reeks events die we organiseren. Zo organiseren we in maart exposities waar we de verkrachtingscultuur aan de kaak stellen." (SR)