Flandrien Kaas is ambassadeur

Zaakvoerder Jan Desmet ondertekende ook het charter voor Flandrien Kaas. © gf
Redactie KW

Flandrien Kaas is voortaan ook ambassadeur ‘Lekker van Bij Ons’. Het initiatief van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) en Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding Hilde Crevits (CD&V) werd in juni gelanceerd. Hiermee worden lokale voedingsproducenten, die kwaliteit, innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, in de kijker gezet.

“We zijn fier dat we deze titel mogen dragen”, zeggen zaakvoerders Jan Desmet en zijn echtgenote Helga Deloof. “Het charter dat we ondertekenden illustreert perfect onze visie om met Flandrien Kaas een duurzaam product te maken, met passie voor het ambacht en respect voor de plaatselijke melkveehouders.” Het ambassadeurschap is een gevolg van het charter ‘Voedsel verbindt boer en burger’, dat werd ondertekend door federaties en bedrijven uit de voedingssector, de handel en de horeca. Het charter wil de eigenheid van lokale, duurzaam geproduceerde en kwalitatieve voeding in de kijker stellen.

Rijpingszaal

De Kazerij op de hoek van de Vagevuurstraat en Hoogweg in Wervik startte zijn productie van Flandrien Kaas in 2013. De kazen werden meteen een schot in de roos. Jaarlijks verwerkt de familiale kaasmakerij nu 15 miljoen liter melk tot kaasbollen, goed voor een productie van 1,5 miljoen kg kaas per jaar. Begin dit jaar opende het bedrijf nog een nieuwe rijpingszaal om in totaal één miljoen kg kaas op leeftijd te laten komen. Flandrien Kaas wordt immers afgerijpt op vier leeftijden: Jong (6 weken), Gerijpt (6 maanden), Oud (12 maanden) en Grand Cru (18 maanden).

“We zijn destijds met heel veel enthousiasme aan ons project begonnen, maar ook met een heel duidelijke visie rond duurzaamheid”, zegt Jan Desmet. “Alles start bij de selectie van de melk die we zelf ophalen bij landbouwbedrijven in de regio. Tijdens de productie speelt het vakmanschap van onze kaasmeesters een cruciale rol om aan het einde van de rit een lekkere en kwaliteitsvolle kaas te waarborgen. We zijn een ambachtelijk bedrijf maar we zetten wel hedendaagse technologie in om in alle stappen van het proces de kwaliteit van ons product te kunnen opvolgen.”

Die keuze legde het bedrijf geen windeieren. Sinds de start is Flandrien Kaas uitgegroeid tot dé referentie in het gamma van de harde goudse kazen. De verschillende versies werden de afgelopen jaren bekroond met liefst zeven World Cheese Awards. Daar wordt nu ook de erkenning als ambassadeur Lekker van Bij Ons aan toegevoegd. (EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier