Finse pistes: hoe het wél en niét moet

Atleet Hans Omey: "Toen ik hier aankwam, had ik er al geen goed oog in, want het gaat eerder om een aarden pad". © maxime petit
Axel Vandenheede

De zomer nadert en dus binden velen de loopschoenen weer aan. Kilometers afmalen kan op straat of op atletiekpistes, maar ook op een van de 33 Finse pistes die onze provincie intussen rijk is. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat de West-Vlaamse gemeenten de laatste jaren fors hebben geïnvesteerd in zulke Finse pistes, die geroemd worden voor hun schokdemping en dus minder belastend zijn voor knieën, enkels en voeten. Maar dan moet zo’n Finse piste wel goed onderhouden worden. KW nam alle pistes van de provincie onder de loep. Lees het allemaal in ons Dossier Finse pistes.

Hoe is het gesteld met de Finse piste in jouw regio? Lees het hier.

In onze “Finse tocht” door West-Vlaanderen zagen we hoe het niet moet (zoals in Lauwe) en hoe het wel moet (zoals in Sijsele). In ons Dossier Finse pistes lees je ook hoe het in jouw regio gesteld is.

Hans Omey (30) is een veelwinnaar in het stratenloopcircuit. De Waregemnaar loopt het hele jaar door, vaak op straat maar af en toe ook op (Finse) pistes. “Pistes die er relatief goed bij liggen”, stelt hij. Helemaal anders is het in de Hospitaalstraat in Lauwe, waar de Finse piste rond de oefenvelden van White Star Lauwe ligt. “Ik kan moeilijk geloven dat dit hier geboekstaafd staat als een Finse piste… Toen ik hier aankwam, had ik er al geen goed oog in, want het gaat eerder om een aarden pad. Maar als je dan wat verder loopt, passeer je op stukken waar precies een hoop puinafval werd gedumpt.”

Lus in asfalt

“Vooral in de verste bocht is het schrijnend. Daar liggen gewoon steenbrokken. Je kunt daar heel gemakkelijk je enkel verzwikken. Door al die stenen lijkt de Finse piste eerder op een boerenwegel. Jammer, want deze piste heeft potentieel: de omgeving is mooi en het gaat een beetje op en neer. Maar dan moet er een echte Finse piste komen. Een groot stuk van de piste bestaat ook uit asfalt. Als ze daarnaast een paadje leggen, zou dat een stuk beter zijn.” Bij Running Team Lauwe weten ze al langer dat de Finse piste in de Hospitaalstraat in slechte staat verkeert. “Een mooi voorbeeld van een slechte Finse piste”, stellen Filip Soreyn en Bart Deneir.

Op bepaalde stukken werd gewoon een hoop puinafval gedumpt

De Finse piste in Lauwe werd in oktober 2009 officieel geopend. “In de maanden voordien waren er enkele overlegmomenten geweest met het toenmalige stadsbestuur van Menen”, zegt Filip Soreyn. “Wij hadden het voorstel gedaan om een Finse piste van één kilometer aan te leggen, uiteindelijk werd het eentje rond een voetbalveld, maar met een extra lus in asfalt, zodat ze 800 meter lang werd.” Hoewel de Finse piste er op vraag van onder meer Running Team Lauwe kwam, maakt de club er niet zo vaak gebruik van. “Enkel om op te warmen”, pikt Bart Deneir in.

De Finse piste van Lauwe is in een erbarmelijke staat.
De Finse piste van Lauwe is in een erbarmelijke staat.© maxime petit

“En dan lopen we voornamelijk op het gras naast de piste, want op veel plaatsen is het gevaarlijk lopen. De mensen die aan onze Start to Run deelnemen, zijn wel op de Finse piste te vinden. Of liever: ze lopen op het gras naast het aarden paadje.” De Lauwse Finse piste werd niet met houtsnippers, maar met boomschors aangelegd. “Enkele ervaren lopers hebben verschillende combinaties uitgetest. Die van boomschors met steengruis werd als de beste ondergrond beschouwd”, stelde Marc Paelinck (SP.A), in 2009 schepen van Sport van Menen. Het prijskaartje bedroeg toen zo’n 25.000 euro.

Grondfreesmachine

Hoe dan ook is er al heel lang geen stukje boomschors of houtsnippers meer te bespeuren op de Lauwse Finse piste. De Meense stadsdiensten voeren ook geen houtsnippers aan: jaarlijks eens met de grondfreesmachine passeren om de piste om te woelen is de enige vorm van onderhoud. “Ik ken het probleem maar al te goed”, stelt schepen van Sport Eddy Lust (Open VLD). “De piste is niet afgewerkt met boordstenen, waardoor ze al deels overwoekerd is. In feite werd de Finse piste in 2009 gewoon slecht aangelegd.” “Lopen op een Finse piste is goed voor de schokdemping”, stelt sportkinesist Vincent Callewaert.

Als je 12 kilometer per uur op zo’n piste loopt, kan de impact op je gewrichten even zwaar zijn als een loopje aan 10 kilometer per uur op asfalt

“Maar er zijn voorwaarden. Zo moet de piste goed onderhouden zijn en moet het weer meezitten: bij vrieskou is de demping weg. Ook het looptempo is belangrijk: als je 12 kilometer per uur loopt op zo’n piste, kan de impact op je gewrichten even zwaar zijn als een loopje aan 10 kilometer per uur op asfalt.” De Waregemnaar wijst er ook op dat lopers op een Finse piste meer trekken op hun pezen en zo sneller vermoeid raken.

“Voor je lichaam is het interessant dat je op allerlei soorten ondergrond loopt en het zo blootstelt aan verschillende vormen van belasting. Anders is het als je met specifieke problemen kampt. Sukkel je met een kraakbeenletsel, dan is het aangeraden om op een zachte ondergrond te lopen. Heb je fragiele enkels, dan is het beter om op asfalt te lopen, want dan loop je minder kans om je enkel te verzwikken.”

Hoe het wel moet: de Finse piste van Sijsele

Het met houtschors aangelegde looptraject rondom de veldjes van voetbalclub SVV Damme is een van de voorbeelden van hoe het wel kan. Het jaarlijkse onderhoud kost er amper 2.000 euro.

Schepen Christoph De Sutter, verantwoordelijke Nickey Snauwaert en Filip Decueman waken over het onderhoud van de Finse piste in Sijsele.
Schepen Christoph De Sutter, verantwoordelijke Nickey Snauwaert en Filip Decueman waken over het onderhoud van de Finse piste in Sijsele.© pdv

De in 2008 aangelegde Finse piste bij sportpark ‘t Veld in Sijsele trekt dagelijks heel wat lopers. Zo’n twee jaar geleden werd er ook verlichting geplaatst voor de avondlopers. Er zijn trajecten van 350, 450, 600 en 800 meter. De aanleg kostte 104.525 euro. De hoofdopzichter van de sportdienst, Nickey Snauwaert, houdt de toestand van de piste in het oog. In principe wordt elke twee jaar in het voorjaar een nieuwe lading schors aangevoerd.

Na een voorafgaandelijke wiedbeurt zijn er twee à drie personen van de groendienst die met verreikers, kruiwagens, schoppen en harken het schors uitspreiden over de piste. Onder meer Filip Decueman van de groendienst staat hiervoor in. “Het is belangrijk om een dikke laag schors te leggen want die zakt heel snel terug in”, klinkt het. “Het is ook aan te raden om hoge boordstenen langs de rand van de piste aan te leggen, om zo te vermijden dat de schors ‘ontsnapt’ in het aanpalende gazon.”

(AVH/PDV)

DE FINSE PISTE

WAT?

Een Finse piste is een speciaal parcours voor lopers. De onderlaag bestaat uit aarde, steentjes of zand, de bovenlaag uit houtsnippers, zaagsel of boomschors. Het concept werd in Finland bedacht.

KOSTPRIJS?

Navraag leert dat de aanleg van een Finse piste tussen de 49 euro (Sportpark, Wingene) en 175 euro (Sportcomplex Koude Keuken, Sint-Andries) per lopende meter bedraagt. De prijs hangt af van factoren zoals de ondergrond, de afwerkingsgraad en de verlichting.

ONDERHOUD?

Het jaarlijkse onderhoud kan fors oplopen. Voor de Finse piste in Sportcomplex Koude Keuken betaalt de stad Brugge 11.000 euro per jaar. Veel gemeenten schakelen hun groendienst in voor het onderhoud, waardoor dit enkel arbeidsuren kost.

Finse pistes: hoe het wél en niét moet