Filip Sobry is een creatieve duizendpoot die als jongeling een artistieke opleiding wilde volgen maar dat zagen ze bij hem thuis niet zo zitten. Na een korte passage op de redactie van ons blad belandde hij als copywriter bij het Roeselaarse reclamebureau BAD. En die wending was bepalend voor zijn leven, want in 2001 richtte hij samen met zijn collega's Geert Wolfs en Ignace Van Avermaet een eigen reclame-agentschap op. "We voelden ons zowat de drie musketiers en dat leidde ons, na een vrij intensieve brainstormsessie in de Provence, tot de naam d-artagnan. We vestigden ons in Brugge en stelden van meet af aan dat we geen klanten zouden benaderen van BAD, we wilden het op eigen kracht waarmaken."
...

Filip Sobry is een creatieve duizendpoot die als jongeling een artistieke opleiding wilde volgen maar dat zagen ze bij hem thuis niet zo zitten. Na een korte passage op de redactie van ons blad belandde hij als copywriter bij het Roeselaarse reclamebureau BAD. En die wending was bepalend voor zijn leven, want in 2001 richtte hij samen met zijn collega's Geert Wolfs en Ignace Van Avermaet een eigen reclame-agentschap op. "We voelden ons zowat de drie musketiers en dat leidde ons, na een vrij intensieve brainstormsessie in de Provence, tot de naam d-artagnan. We vestigden ons in Brugge en stelden van meet af aan dat we geen klanten zouden benaderen van BAD, we wilden het op eigen kracht waarmaken."En dat lukte verrassend goed, want als laureaat van een wedstrijd haalde het piepjonge bureau de campagne voor Brugge culturele hoofdstad van Europa binnen en dat zette meteen de deur open voor heel wat andere grote campagnes in de culturele sfeer. "Ons succes dankten we vooral aan het feit dat we erin slaagden om de culturele beleving uit de stoffige sfeer te halen die daar tot dan toch soms rond hing", vertelt Filip. Enkele jaren later begon d-artagnan, dat ook een kantoor opende in Brussel, stilaan de bedrijfswereld te veroveren en ontwierp het campagnes voor grote ondernemingen en merken. "We wilden een beetje af van ons imago van culturo's", lacht Filip, "en we werden zelfs een begrip in de wereld van de grote vastgoedspelers. We namen nieuwe creatieve mensen in dienst en wij als de drie stichtende musketiers houden ons op vandaag vooral bezig let het coachen van al dat talent."Talent dat zijn prijs heeft overigens : "d-artagnan is niet goedkoop en dat betekent inderdaad dat wij niet meer in het bereik liggen van kleine, plaatselijke spelers", zegt Filip. "En dat vind ik eigenlijk wel jammer. Iedereen weet dat mijn hart enorm klopt voor Roeselare, en dat ik hier ook buiten mijn professionele bezigheden heel wat projectjes heb waar ik in mijn vrije tijd mijn eigen ziel kan in leggen (denken we maar aan de Verne, de Lange Giraf of de nieuwe Roeselaarse hype 'Raf en Ginette'), maar eigenlijk wilde ik op puur professioneel vlak ook wel iets gaan doen met een meerwaarde voor Roeselare: een soort creatief ontwerpbureau dat zijn diensten aanbiedt aan lokale spelers."En zo werd Studio Arsène geboren. Filip zal het nieuwe grafische bureau zelf aansturen, geruggensteund door zijn d-artagnanpartners Geert en Ignace. Eén creatieve medewerker Phavin Verly werd ondertussen aangeworven, en er is nog een vacature voor een commercieel profiel mét gevoel voor goed design. "We noemen Studio Arsène graag een design club, met focus op logo, huisstijl en grafisch werk. We richten ons voornamelijk op de kleinere en middelgrote KMO's en organisaties die niet altijd de budgetten hebben om te werken met grotere communicatiebureaus, waar grotere bedrijven aankloppen voor volledig geïntegreerde campagnes."Een naam voor het nieuwe project was er overigens niet meteen, want eerst was het op zoek gaan een geschikt pand. Toen Filip op het pand botste van de bekende studiofotograaf Arsène Vanheuverswijn, wist hij het meteen: dit matcht perfect met wat ik voor ogen heb. In die mate zelfs dat ik meteen besloot om de naam 'Studio Arsène' te behouden. De 'Color' doen we eraf, al willen we wel het kleur opnieuw uitdrukkelijker introduceren in de ontwerpen, de tijd van de revival van zwart-wit en grijstinten is voor ons een beetje voorbij.""Arsène is één van de laatste zelfstandige stadsfotografen van Roeselare met een winkel. Maar hij is er 76 en wil stoppen. Zijn verhaal is er één van pure ambacht, passie voor het vak en persoonlijke klantenservice. Dit matcht perfect met de visie die wij willen uitdragen", zegt Filip. "Net zoals Arsènes klanten vol verwachting binnenstapten om de ontwikkelde foto's op te halen, willen we onze klanten verrassen met onze designs en ontwerpen. Daarom behouden we de naam én de gevel van het pand. Vanaf de zomer starten we de verbouwingen, die begin volgend jaar klaar zouden moeten zijn. Maar zo lang willen we niet wachten om er met Studio Arsène in te vliegen : vanaf vanaf half augustus nemen we tijdelijk onderdak in het leegstaande pand van Schoenen Claire, in de Galerij De Meester.Maar daarna dus naar Krottegem, en dat is overigens een heel bewuste keuze. "Ik weet het wel, de Ardooisesteenweg heeft niet zo'n beste reputatie en oneliners als De Gazastrook van Roeselare hebben daar ten onrechte nog een schepje bovenop gedaan. Maar het is een buurt die echt wel potentieel heeft om uit te groeien tot een leuke, kleurrijke wijk. In een stad als Rotterdam hebben ze daar bijvoorbeeld heel veel ervaring mee en ik ben daar wel onder de indruk van, ja. Initiatieven als Studio Arsène kunnen deze kleurrijke wijk op een creatieve manier versterken. Als er straks nog wat nieuwe bedrijvigheid de kop opsteekt, wordt Krottegem niet alleen een aangename woonwijk voor jonge gezinnen, maar ook een echte creatieve hub. Nu zijn er al opmerkelijke buren en initiatieven, denk maar aan de barber shops, Pelzen, de Wood Club van danser Alexander Vantournhout, de Krottegemse Ransels of het Comité van de Kop. En veel mensen moeten de heerlijke specialiteiten van de aanwezige winkeltjes nog ontdekken. Wij willen hier mee de sfeer gaan maken, al zijn er ook objectieve redenen waarom ik in die ligging geloof, en daar is de nabijheid van het station er absoluut één van. Goeie bereikbaarheid wordt een alsmaar belangrijker factor in het aantrekken van creatief talent. Ik sprak al over mijn idee met de burgemeester en met Frank Wauters, dé bezielende kracht van Krottegem. En allebei zijn ze heel, héél enthousiast. Samen met hen kunnen we nog veel mooie dingen doen. Want geloof me : wat er ook verteld werd : mijn partner Henk en ik zijn nog lang niet weg uit Roeselare !"