Fietsers mogen niet meer in twee richtingenin laatste stuk Molenstraat in Wervik

Fietsers in de richting van de Geluwe- en Speldenstraat zullen vanaf juli in het laatste deel van de Molenstraat geweerd worden. (foto MV)
Redactie KW

Het laatste stuk van de drukke Molenstraat tussen de Rekestraat en het gevaarlijk kruispunt met de Speldenstraat in Wervik wordt voor de fietsers niet langer toegankelijk in de beide richtingen. “Vooral omdat het op de hoek van de Spelden- en Geluwestraat voor de fietsers in de Molenstraat veel te gevaarlijk is”, aldus schepen van Mobiliteit Bart Pynket (stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project).

Zaterdagmorgen gebeurde op de hoek van de Molen- en Geluwestraat een verkeersongeval. Een fietsster werd er aangereden door een auto die vanuit de Geluwestraat de Molenstraat inreed. Tot op vandaag kunnen fietsers, tegen de rijrichting van het autoverkeer in, via de Molenstraat richting Geluwe- en Speldenstraat rijden.

Het laatste stuk van de drukke Molenstraat is voor de auto’s eenrichting. Vermoedelijk vanaf volgende maand dus ook voor fietsers. “We gaan geen fietsverkeer in de tegenrichting van de auto’s meer toelaten”, aldus schepen Bart Pynket. “We kregen een groeiend aantal meldingen van ‘bijna-ongevallen’. De Geluwe- en Speldenstraat zijn een gewestweg. Op onze vraag ontvingen we van het Agentschap Wegen en Verkeer een negatief advies om het fietsverkeer in de twee richtingen nog verder toe te laten. Er was ook vanuit de stad een consensus dat in deze omstandigheden de veiligheid van fietsers onvoldoende kan gegarandeerd worden.”

Kort indraaien

“De beschikbare fietsruimte om veilig in de tegenrichting te rijden is te beperkt. De zichtbaarheid van een uitrijdende fietser is zeer slecht, zowel bij het oversteken richting de Oude Beselarestraat als bij het invoegen in de Geluwe- en Speldenstraat. Fietsers en zeker kinderen blijven deels verscholen achter geparkeerde wagens in de Speldenstraat. Wanneer autobestuurders vanuit de Geluwestraat kort indraaien richting de Molenstraat is er ook reëel gevaar op conflict met uitrijdende fietsers.”

Wat dus zaterdagmorgen het geval was. Gemeenteraadslid Johan Deneut (SP.A) woont op de hoek van de Molen- en Geluwestraat en is al lang vragende partij voor de toekomstige maatregel. “Het zou ook goed zijn dat er hier op de hoek enkele paaltjes komen en er een de overkant een parkeerverbod komt”, zegt Johan. “Zo kunnen de vrachtwagens vanuit de Geluwestraat makkelijker indraaien en is de voetganger beschermd.”

Nog een lange weg

Als alternatief om fietsend vanuit het centrum richting Geluwe- en Speldenstraat te rijden zijn vanaf volgende maand bijvoorbeeld de Bakkerstraat en Ommegangstraat betere alternatieven. “Dit is voor de fietser slechts een heel beperkt omrijden, wat zeker niet opweegt ten opzichte van de potentiële echt gevaarlijke situaties”, meent de bevoegde schepen.

“We wachten nu nog op de goedkeuring van het Agentschap Wegen en Verkeer en dan zal de aanpassing waarschijnlijk begin juli kunnen worden uitgevoerd. Op die manier timmeren we beetje bij beetje aan een fietsveiliger Wervik.”

De Tabaksstad scoorde onlangs niet zo goed op het fietsrapport van de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. “De resultaten zijn voor onze stad confronterend maar meer dan terecht”, aldus schepen Bart Pynket. “We scoren op een aantal vlakken niet zo goed. Dit signaal is voor het schepencollege de bevestiging dat we na jarenlange stilstand nog een lange weg te gaan hebben. De keuzes vanuit het meerjarenplan bevestigen dat we daarin echt verder willen gaan.” (EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier