Moorsledenaar Patrick Plyson (57) is al jarenlang gebeten door mobiliteit. De voorbije jaren volgde hij al verschillende opleidingen met betrekking tot die materie. Patrick stond ruim tien jaar geleden ook mee aan de wieg van Eco-Velo, het fietsproject van de kringwinkel nabij het station in Roeselare. Samen met een groep van medewerkers stond hij er toen onder andere in voor de verhuur van de fietsen, maar hielp ook mee om van de stationsbuurt een nette buurt te maken door bijvoorbeeld achtergebleven fietsen op te halen. Hij was ook enkele jaren actief lid van de Fietsersbond Roeselare. Patrick verhuisde nadien naar Moorslede. In de Stationstraat opende hij in 2018 zijn eigen fietsenwinkel. "Van mensen hoor je vaak dat h...

Moorsledenaar Patrick Plyson (57) is al jarenlang gebeten door mobiliteit. De voorbije jaren volgde hij al verschillende opleidingen met betrekking tot die materie. Patrick stond ruim tien jaar geleden ook mee aan de wieg van Eco-Velo, het fietsproject van de kringwinkel nabij het station in Roeselare. Samen met een groep van medewerkers stond hij er toen onder andere in voor de verhuur van de fietsen, maar hielp ook mee om van de stationsbuurt een nette buurt te maken door bijvoorbeeld achtergebleven fietsen op te halen. Hij was ook enkele jaren actief lid van de Fietsersbond Roeselare. Patrick verhuisde nadien naar Moorslede. In de Stationstraat opende hij in 2018 zijn eigen fietsenwinkel. "Van mensen hoor je vaak dat het in de Stationstraat en in enkele andere omliggende straten heel druk is. Nu ondervind ik dat aan de lijve." Patrick hoopt de komende jaren iets te kunnen doen inzake mobiliteit in de gemeente. Nu zoekt hij mensen die samen met hem in een burgerinitiatief willen stappen. "Samen kunnen we dan werken rond zachte mobiliteit. Voor voetgangers en fietsers is het niet altijd even gemakkelijk om zich op een veilige manier door het centrum van de gemeente te verplaatsen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de Stationstraat, maar ook in de Roeselaarsestraat, Passendaalsestraat en de Dadizeelsestraat is het soms echt gevaarlijk. Achteraf was het misschien beter om in plaats van de Stroroute een soort van ringweg rond Moorslede te voorzien."Ondertussen heeft Patrick zelf al verschillende ideeën over hoe de mobiliteit in het centrum van Moorslede kan aangepakt worden. "Ik stel bijvoorbeeld voor om van de ganse dorpskern van de gemeente een zone dertig te maken. Op die manier zal het verkeer zich veel rustiger verplaatsen en zal doorgaand verkeer misschien andere wegen gebruiken en daardoor niet meer voor de dorpskern kiezen." Een tweede probleem dat Patrick aankaart, is het zwaar vervoer in het centrum. "Het klopt dat we hier met verschillende grote bedrijven zitten. Toch hoop ik dat de gemeente, net zoals Staden, ijvert om het zwaar verkeer uit de dorpskern te weren. Truckers die bijvoorbeeld vanuit Roeselare naar Ieper moeten, kunnen via Westrozebeke rijden." Volgens Patrick is het misschien ook interessant dat de gemeente de mogelijkheid onderzoekt om eenrichtingsverkeer in het centrum toe te passen. "Momenteel is men volop bezig met de opmaak van een nieuwe mobiliteitsplan. Misschien moet dat voorstel wel daarin opgenomen worden."De fietsenmaker, die ook als mobiliteitsspecialist deel uitmaakt van de Moorsleedse adviesraad Gecoro, beseft echter dat zijn voorstellen misschien niet door iedereen gedragen worden. "Op sociale media zie je vaak goede ideeën rond mobiliteit verschijnen, maar zolang je niet met gebundelde krachten optreedt, haal je bij het beleid quasi nooit je gelijk. Toch heb ik wel het gevoel dat het gemeentebestuur open staat om te luisteren naar voorstellen voor een andere mobiliteit." Wie interesse heeft om mee te denken over mobiliteit in Moorslede kan contact opnemen met Patrick. Schepen van Mobiliteit Jurgen Deceuninck (STERK) is bereid te luisteren naar de bewoners. "De voorstellen zullen we bekijken en onderzoeken wat realistisch is." Eind deze maand organiseert de gemeente ook voor het eerst een vergadering voor de nieuwe werkgroep verkeer. Onder andere afgevaardigden van de scholen en van de verschillende adviesraden zullen er de mobiliteit bespreken. "Door te luisteren naar de burgers kunnen er misschien mooie projecten ontstaan met betrekking tot de verkeersveiligheid", aldus de schepen.