Simon Germonpré van oppositiefractie Open VLD merkte op dat de fietsenstallingen links van het station veel beter worden gebruikt dan de fietsrekken aan de andere kant van het gebouw, omdat ze zich een stuk dichter bij het spoor bevinden. "Aan die populaire kant worden rijwielen tegen de hekken geplaatst als er geen plaats meer...

Simon Germonpré van oppositiefractie Open VLD merkte op dat de fietsenstallingen links van het station veel beter worden gebruikt dan de fietsrekken aan de andere kant van het gebouw, omdat ze zich een stuk dichter bij het spoor bevinden. "Aan die populaire kant worden rijwielen tegen de hekken geplaatst als er geen plaats meer is in de fietsenstallingen, wat verboden is. Dat is geen zicht", zegt Simon."Bovendien worden losstaande fietsen sneller gestolen. Een betere aanduiding van de rekken zou al voor een betere verdeling zorgen. Ook zou het inzetten van veiligheidscamera's moet worden onderzocht."Schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier zegt dat het stadsbestuur al geruime tijd met de NMBS onderhandelt over de kwestie, en er is goed nieuws. "De realisatie van een nieuwe fietsenstalling aan ons station maakt deel uit van hun investeringsprogramma. Voor corona was sprake om daar eind dit jaar of begin volgend jaar werk van te maken, maar we moeten afwachten of deze timing nog geldig is." Intussen creëerde de spoorwegmaatschappij 24 extra plaatsen voor fietsen vlak naast het stationswinkeltje."Ook heeft men ons beloofd om het hek rechts van het stationsgebouw open te stellen. Dan zullen die fietsenstallingen vanzelf meer worden gebruikt. Er werden al paaltjes geplaatst, want de NMBS wil natuurlijk vermijden dat gemotoriseerde voertuigen toegang krijgen tot het spoor." Verder gaat het stadsbestuur de spoorwegmaatschappij een intern onderzoek laten voeren naar de noodzaak van camerabewaking en overweegt de NMBS om met behulp van een automatische deur de wachtzaal ook 's namiddags weer open te stellen. (TVW)