Festival Dranouter zoekt NGO als hoofdpartner

Bavo Vanden Broeck, organisator Festival Dranouter. © Foto TOGH
Redactie KW

Festival Dranouter lanceert een opmerkelijke wedstrijd waarin NGO’s het hoofdpartnership van het festival kunnen winnen.

Op 2, 3 en 4 augustus 2019 vindt Festival Dranouter opnieuw plaats. Het festival wil zijn rol van duurzaam festival verder uitbreiden en lanceert daarom een opmerkelijke wedstrijd. NGO’s actief binnen de domeinen duurzaamheid en ecologie kunnen het hoofdpartnership van Festival Dranouter winnen. Zo pikt de winnaar in op het uitgebreide communicatienetwerk van het festival. “Het is de bedoeling dat de organisaties elkaar versterken en acties opzetten voor een klimaatneutraler festival”, aldus organisator Bavo Vanden Broeck.

Vzw Festival Dranouter zet zich al jarenlang in om onze natuur te beschermen. Het is dan ook bekend omwille van de onnoembaar vele inspanningen op vlak van duurzaamheid en milieu. De organisatie won in 2014 en 2017 de Ovam Groenevent Award, zet in op structurele maatregelen om de voetafdruk van het festival te verkleinen, bouwde een ecologisch dorp uit, sensibiliseert het publiek… In 2018 lanceerde de vzw het project WAVE, waarbij spaarzaam wordt omgegaan met water.

Verduurzaming van het festival

Om nog verder te gaan met de verduurzaming van het festival wil de vzw een structureel partnership aangaan met een milieuorganisatie. De return is opmerkelijk: zichtbaarheid als hoofdpartnership op Festival Dranouter 2019. “We zien de tijd rijp om het bestaande hoofdpartnership een nieuwe invulling te geven”, aldus Bavo Vanden Broeck, organisator van Festival Dranouter. “Met deze oproep – noem het gerust een wedstrijd – geven we elke NGO de kans om de nieuwe duurzaamheidspartner te worden van Festival Dranouter 2019. Waar we anders een sponsor zich laten ‘inkopen’ in het festival bieden we nu gratis een inhoudelijk partnership aan met de bedoeling om elkaar te versterken.”

De vzw is op zoek naar een organisatie die goesting heeft om nieuwe acties te bedenken om de milieu-impact van het festival te verkleinen. Alle thema’s kunnen aan bod komen: verminderen van de CO2-uitstoot, verkleinen van de afvalberg, inperken van het waterverbruik… Ook bestaat de mogelijkheid dat de vzw uit de kandidaturen nog kleinere, ondersteunende partnerships opzet.

Niet enkel acties opzetten met het festival

Als duurzaamheidspartner mag de NGO niet enkel acties opzetten met het festival, de winnaar pikt ook in op het communicatienetwerk van Festival Dranouter om hun werking actief voor te stellen aan het brede publiek. En dat communicatienetwerk is niet min. Organisator Vanden Broeck: “We nemen het logo van de nieuwe partner op in onze volledige communicatiecampagne. Dat betekent op alle advertenties, affiches, flyers, baanaffiches, websitepagina’s, nieuwsbrieven… Bovendien krijgt de NGO fysieke ruimte op het terrein om zijn activiteiten toe te lichten aan zo’n 45.000 festivalgangers.”

Wie wil deelnemen met zijn organisatie moet voor 31 januari 2019 een e-mail sturen naar info@festivaldranouter.be met uitleg over zijn organisatie. “Ideeën hoe jij het festival duurzamer zou maken zijn welkom. Leg zeker ook uit hoe jouw organisatie haar achterban kan betrekken. Kortom: overtuig Festival Dranouter”, zegt Bavo. “Op basis van de kandidaturen zullen enkele organisaties in de loop van februari in Dranouter worden uitgenodigd voor een gesprek. Eind maart maakt vzw Festival Dranouter bekend wie de nieuwe partner wordt.”

(TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier