Fernand pleit voor overheidssteun voor mugheli’s, na dood van zijn eigen dochter

Fernand Schaessens. © foto BC

De voormalige Koekelaarse schepen Fernand Schaessens pleit voor een mugheli voor elke provincie. “Mijn 51-jarige dochter is een plotse dood gestorven. Was de mugheli ter plaatse geweest, dan was ze misschien gered.”

Het verhaal van Fernand begint nog voor die bewuste zomerdag waarop zijn dochter een plotse dood stierf. “In 2015 was ik voor een ingreep in het AZ Sint-Jan in Brugge. Ik had een kamer op de bovenste verdieping en ik zag de mugheli daar heel frequent landen. Dat verwonderde mij.”

“Ik ga heel graag op reis naar het schiereiland Quiberon in Bretagne. Naar het eind van het schiereiland is er maar één weg. Maar in het toeristisch seizoen is het heel druk op die lange, smalle weg. Onmogelijk om voor hulpdiensten op die manier snel bij surfers of zeilers in nood te geraken. Wat gebeurt er? Er wordt beroep gedaan op helikopters.”

Vorige week dinsdag was er een zware kettingbotsing in de Beverentunnel, twee mensen lieten daarbij het leven en er vielen tientallen gewonden. “Op 13 maart 2012 vond een busramp plaats in een tunnel in Sierre, Zwitserland. Daarbij kwamen 22 kinderen om. Dat zijn er heel veel, ik weet het, maar de hulpdiensten schoten meteen in actie en zetten meerdere helikopters in. Die konden de zwaargewonden snel naar het ziekenhuis brengen en dus levens redden.”

“Dat zijn allemaal ernstige zaken waar een mens eens bij stilstaat, maar je eigen zeer voel je natuurlijk best. In de zomer van 2018 werd ik dus zelf geconfronteerd met de noodzaak van snel transport voor zwaargewonden en mensen met plotse, maar levensbedreigende symptomen. Mijn enige dochter Anne, toen 51 jaar, is overleden aan een hersenbloeding. Ik denk dikwijls: was ik toen niet in Bretagne, maar thuis geweest, dan had ze misschien gered kunnen worden. Dan had ik de mugheli ter plaatse kunnen roepen en dan was ze misschien gered.”

“De hulpdiensten zijn er wel geweest, maar de ‘gewone’ mug moet dikwijls een lange afstand afleggen, om nog maar van verkeersopstoppingen te zwijgen. Ondertussen gaat kostbare tijd verloren. Mijn cardioloog vertelde mij dat, in de situatie van mijn dochter, de mug binnen de 20 minuten ter plaatse had moeten zijn. Dat is niet gebeurd.”

De mugheli kan overal in West-Vlaanderen binnen het kwartier landen. Jaarlijks kost de mugheli 600.000 euro. Dat geld komt voornamelijk van de provincie, gemeenten en giften. “Particulieren houden de mugheli in de lucht. Dat kan toch niet? Ik ben geen pacifist, maar met één gevechtsvliegtuig minder, kan de overheid twee uitgeruste helikopters kopen. Ik ben niet naïef, ik weet dat ik geen klein camionetje vraag. Maar ik vind dat elke provincie recht heeft op een mugheli.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier