Fabrikanten van Venturelli en Scatto (Gits) na bizar jaar: “Fietsen gingen even snel de deur uit als wc-papier”

Sabien Bonaventure en haar man Wendy Devuldere zijn al de vierde generatie in het bedrijf. (foto SB)© Stefaan Beel
Sabien Bonaventure en haar man Wendy Devuldere zijn al de vierde generatie in het bedrijf. (foto SB)© Stefaan Beel
Wouter Vander Stricht

Wendy Devuldere en Sabien Bonaventure surften mee op het succes van de meerverkoop van fietsen, maar hopen met de rest van het land dat de situatie zich zo snel mogelijk weer normaliseert. “We missen ons terrasje op vrijdagavond”, geven ze ruiterlijk toe.

Sabien Bonaventure is de vierde generatie ‘Bonaventure’ die in de fietsenbranche stapte. Met haar man Wendy Devuldere runt ze een zaak met geschiedenis, die in 2025 al honderd jaar zal bestaan.

De roots van het bedrijf liggen in Veurne.

Sabien: “De zaak werd in 1925 gesticht in Veurne door mijn overgrootvader Jules. Hij startte met een kadermakerij, waar ze ook fietsen lakten en assembleerden. Mijn grootvader Gilbert heeft de zaak dan overgenomen met zijn broer Roger. Het bedrijf bestaat nog als lakkerij in Veurne, uitgebaat door zoon Johan Bonaventure. We werken nog samen. In 1952 is opa Gilbert naar Roeselare gekomen en vestigde hij zich in de Stationsdreef.”

Ondertussen is ook de pa van Sabien, Julien Bonaventure, even aangeschoven.

Julien: “Het bedrijf werd uitgebouwd tot groothandel en fabrikant van fietsen. Zelf ben ik in 1964 op mijn 18de in de zaak gekomen. Ook mijn vrouw Gerardine Seynhaeve kwam in de zaak werken. Er volgde de verhuizing naar Gits en in 1993 kwam Sabien hier werken, Wendy twee jaar later. En ondertussen ben ik met pensioen en is het aan de volgende generatie.”

Jullie hebben ook twee eigen merken die bekender in de oren van de fietser zullen klinken dan de naam Bonaventure.

Sabien: “Dat klopt. Aanvankelijk heette ons merk Ventura, afgeleid van onze familienaam. Maar toen Italiaanse merken populair werden, switchten we naar Venturelli. Veel mensen denken nog dat we een Italiaans product zijn, maar we zijn op en top Belgisch. Daarom dat we ook de suffix ‘Belgian Quality Bike’ zijn gaan gebruiken bij Venturelli.”

“Acht op de tien fietsen die we nu verkopen zijn al elektrisch”

Maar Venturelli kreeg een broertje met Scatto.

Wendy: “Een 15-tal jaar geleden hebben we ook een eigen merk gecreëerd van koers- en mountainbikefietsen. Ondertussen hebben we daar naam mee kunnen maken en hebben we daar ook een uitgebreid gamma. Maar elk soort fiets is hier eigenlijk bij ons te vinden, ook kinderfietsjes.”

Op de bestaande bedrijfsgebouwen in de Stoomtuigstraat bouwden jullie nog een verdieping die als showroom fungeert.

Wendy: “De mensen kunnen hier fietsen komen bekijken en kiezen, maar de aankoop gebeurt via de fietsenhandelaars. Zij zijn onze officiële dealers. We hebben er 150 over heel Vlaanderen en ook enkele in het buitenland. Maar we mikken dus vooral op de Vlaamse markt. We doen hier ook alles zelf van A tot Z. Van het ontwerpen van de kaders en de designs tot de assemblage.”

Op vlak van de elektrische fietsen verrichtten jullie pionierswerk.

Sabien: “We zagen daar als een van de eersten potentieel in. En kijk nu: 80 tot 90 procent van de fietsen die we verkopen, zijn al elektrisch. De sector evolueert ook heel snel. Er komen voortdurend nieuw motoren uit en de batterijen worden steeds krachtiger. Opvallend is ook dat we het meest van de zware batterijen verkopen, terwijl dat niet altijd nodig is als je je fiets louter als stadfiets gebruikt.”

Ook voor jullie klanten, de fietsenhandelaars, veranderde er heel wat. Waar hun job vroeger tot de mechanica behoorde, krijgt nu de elektronica de bovenhand.

Wendy: “Het is zoals een auto die nu aan de pc gelegd wordt, bij een elektrische fiets gebeurt dat ook. Aanvankelijk gaven we workshops aan onze eigen klanten, om te leren hoe ze aan de elektrische fietsen konden werken. Nu moeten ze naar Shimano en Bosch, wereldspelers op het vlak van elektrische fietsmotoren, en kunnen ze zich daar bijscholen. De sterkte van een fietshandelaar is nu ook nog altijd dat hij de service kan geven aan de klant, dat heb je niet als je de fiets online koopt.”

Welke impact had corona op jullie sector?

Sabien: “Precies een jaar geleden stond ons magazijn stampvol, maar onze klanten mochten hun deuren niet openen. We hebben ons toen even goed in de haren gekrabd en zijn ook even gesloten geweest. Maar toen de fietsenhandelaars weer open mochten, was er een stormloop op de fietsen. Ze vlogen even snel de deur uit als het wc-papier, we konden de vraag op de duur niet meer bijhouden. Wij mogen dus niet klagen.”

Maar er dook een ander probleem op.

Wendy: “Bij de assemblage van de fietsen hebben we ook heel wat onderdelen nodig die we zelf niet maken. De levertijd van bepaalde componenten van de fiets loopt soms op tot 24 maanden. En dat stelt ons voor grote problemen natuurlijk. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van de fietsen voor 2022, maar ik voorspel nog zottere toestanden. De vraag naar fietsen zie ik ook nog niet snel dalen. Heel wat mensen schakelen nog over naar elektrische fietsen, het wordt ook aangemoedigd in het woon-werkverkeer door de overheid. Er komen fietsostrades en er zijn de speedpedelecs. Er zijn ook formules om die toch wel duurdere fietsen – bij ons van 3.600 tot 4.900 euro – te leasen. De mogelijkheden zijn enorm.”

Waar vinden jullie ontspanning in?

Wen dy: “Ik loop, fiets en tennis graag. Ik leef me dus graag sportief uit.”

S abien: “Als Club Brugge speelt, zitten we met onze zoon in principe in de tribune. Op vrijdag doen we graag eens een terrasje in Hooglede, hopelijk kan dat snel weer. En verder maken we samen ook graag nog een fietstochtje.”

Wendy Devuldere en Sabien Bonaventure

Privé

Wendy Devuldere (46) en Sabien Bonaventure (45) wonen met hun zoon Kenneth (18) in Hooglede. Het echtpaar is de vierde generatie zaakvoerders van de fietsenfabrikant Bonaventure BVBA, bekend van de merken Venturelli en Scatto.

Bedrijf

Het bedrijf huist in de Stoomtuigstraat 16 in Gits, maar was eerder in Veurne en Roeselare gevestigd. Met een team van tien mensen fabriceert men er twee eigen merken van fietsen. In de Stoomtuigstraat is ook een showroom, maar de fietsen worden uitsluitend via verdelers verkocht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier