EXCLUSIEVE PEILING: Zes op de tien West-Vlamingen wil dat we niet drinken als we rijden

Zaterdag organiseerde de politie een alcoholcontrole in de Dorpsstraat in Sijsele. © Tom Brinckman
Hannes Hosten

Meer dan de helft van de West-Vlamingen wil dat wie achter het stuur kruipt, geen druppel alcohol meer mag drinken. Maar 45 procent geeft toe soms te rijden met alcohol in het bloed en 40 procent heeft zelfs al gereden met meer dan de toegestane twee glaasjes op. De resultaten van de exclusieve flitspeiling in opdracht van onze krant op een rijtje.

Zes op de tien voor nultolerantie

Bijna 60 procent van onze provinciegenoten is voor nultolerantie voor alcohol in het verkeer, 0,0 promille dus. 42 procent is tegen. Vrouwen zijn vaker voor nultolerantie dan mannen: ruim 70 procent van de dames tegenover slechts een dikke 40 procent van de mannen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Waarom een meerderheid voor nultolerantie is? Veiligheid is het meest genoemde argument. Bovendien heeft nultolerantie het voordeel van de duidelijkheid. Eén glas bier, wijn of aperitief smaakt al te vaak naar meer. Rijden en drinken gaan niet samen en er zijn voldoende alcoholvrije alternatieven, zo vinden de voorstanders.

Eén tot twee glazen alcohol of een aperitief moet kunnen en het is gezellig, argumenteren de tegenstanders van nultolerantie. Anderen noemen de maatregel overdreven of betuttelend. En wat met bier in stoofvlees of pralines met drank? Nultolerantie is niet haalbaar, zo luidt het. Mensen moeten zelf hun grenzen inschatten, de huidige wetgeving volstaat.

Meer dan de helft drinkt niet als ze rijden

55 procent van de West-Vlamingen drinkt niet als ze moeten rijden, 45 procent doet dat soms wel. En 40 procent heeft al eens gereden met meer dan twee glazen op.

Vrouwen voorzichtiger dan mannen

Mannen (bijna 60 procent) rijden vaker met een glas op dan vrouwen (rond de 30 procent). 60 procent van de mannen rijdt soms zelfs nog met meer dan de toegestane twee glazen op, terwijl slechts 20 procent van de vrouwen dat doet. En de politie weet dat blijkbaar: 45 procent van de vrouwen zegt nog nooit te hebben moeten blazen, tegenover nog geen 20 procent van de mannen.

Jongeren niet strikter

De volkswijsheid dat jongeren strikter zijn in het scheiden van alcohol en rijden, wordt niet bevestigd door onze peiling. Het aantal mensen dat drinkt en toch rijdt, is in geen enkele leeftijdsgroep lager dan 40 procent. Het aantal twintigers dat meer dan de toegelaten twee glazen drinkt, is wel wat lager: zo’n 30 procent, tegenover 50 procent van de dertigers en net niet de helft van de veertigers, vijftigers en zestigers.

Een op de drie heeft nog nooit moeten blazen

Het risico dat je moet blazen, is niet echt hoog: 32 procent heeft nog nooit hoeven blazen, 22 procent één keer en 19 procent twee keer. Dat is samen al 73 procent. Slechts 8 procent werd al meer dan vijf keer getest op alcohol in het verkeer.


Meer dan 1.000 West-Vlamingen namen deel

Onze resultaten kwamen tot stand via een exclusieve flits-peiling. We organiseerden die in samenwerking met Nadja Desmet van het Sociale Media Buro uit Tielt en de Nederlandse professionele peiler Aart Paardekooper. Onze vragenlijst werd begin januari verspreid via Facebook. Wegingsvragen lieten ons toe om een representatieve groep samen te stellen, zowel naar leeftijd als naar geslacht, en om alle niet-West-Vlamingen uit te filteren. Bij deze peiling waren er 1.090 mensen van 20 jaar en ouder die de wegingsvragen correct invulden en van wie de antwoorden dus werden meegeteld.


Nultolerantie in het verkeer: wat zeggen de experts?

Niemand wil slachtoffers zien vallen in het verkeer door overmatig alcoholgebruik. Maar de vraag is of nultolerantie daartoe het beste middel is. “Ja”, vindt spoedarts Joke Buysschaert van het AZ Groeninge in Kortrijk. “Ik ben het beu al dat verdriet te zien.” “Nee”, zegt de Veurnse politierechter Geert Vandaele. “Laat ons eerst de bestaande wetgeving doen respecteren.”

VOOR: Spoedarts Joke Buysschaert

“Als arts ben ik zeker voor nultolerantie”, zegt Joke Buysschaert, spoedarts aan het Kortrijkse AZ Groeninge. “Ik ben al die vermijdbare ongevallen zo beu. Met alle gevolgen voor de slachtoffers, maar ook voor de daders. De impact op hun sociale leven, hun families, de economie… is te groot. Ik heb al zo veel verdriet gezien. Maar ook als mens vind ik het een voordeel. Zelf drink ik niet sinds ik zwanger ben geweest. Maar ik moet het altijd uitleggen, me altijd verantwoorden. Een attitudeverandering is zo moeilijk. De mens is een gewoontedier, een sociaal wezen. Met nultolerantie zou het makkelijker zijn: ik drink niet, want ik ben met de auto. Punt. Nultolerantie zou helpen, niet alleen in het verkeer, ook op het werk. Kijk naar het rookverbod: dat heeft ook voor een attitudewijziging gezorgd. Maar het lost ook niet alles op. Ik vraag me af welke andere roesmiddelen er in de plaats zouden komen. Het probleem kan verschuiven, dat weet je niet. Het hangt er ook van af welke alternatieve drankjes er voorzien worden. Het mag wel wat creatiever dan cola, limonade of spuitwater. Maar dat is de laatste jaren al veel verbeterd.”

Spoedarts Joke Buysschaert.
Spoedarts Joke Buysschaert.© HH

TEGEN: Politierechter Geert Vandaele

De Veurnse politierechter Geert Vandaele is geen voorstander van nultolerantie. “We moeten ernstig blijven”, vindt hij. “Hoeveel ongevallen zijn gerelateerd aan alcoholpercentages van 0,3, 0,4 of 0,6 promille? In de negen jaar dat ik politierechter ben: geen enkel. Het is een vals voorwendsel. De politiek heeft een eigen agenda, ik begrijp dat wel. Maar denk je echt dat mensen die nu gesnapt worden met 2 of zelfs 4 promille, hun gedrag zullen veranderen door nultolerantie? Wie nu geen grenzen kent, zal dan ook geen grenzen kennen. Een recidivist blijft een recidivist. Het aantal vluchtmisdrijven zou zelfs toenemen. Stel je voor, je hebt een stom ongeval met één pintje op. Velen zullen de slag niet gehoord hebben, en rijden door. Nee, we zouden beter de bestaande maatregelen goed toepassen. Soms duurt het meer dan een jaar voor een zaak door een politierechtbank behandeld kan worden. Is dat een lik-op-stuk-beleid? In Veurne slagen we er in om zaken met hoge intoxicatiegraad binnen de drie maanden te behandelen. Daarna moeten de straffen correct uitgevoerd worden. Maar nultolerantie draagt echt niet bij tot de verkeersveiligheid.”

Politierechter Geert Vandaele.
Politierechter Geert Vandaele.© Foto Kurt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier