Elke zaterdag gemiddeld 27.244 dagjesmensen in Kortrijk: “Onze marketing werkt!”

De stad start vier campagnes om bezoekers aan te trekken en die richten zich niet alleen tot de Kortrijkzanen zelf. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

In de maanden september, oktober en november kreeg Kortrijk 1.833.540 bezoekers over de vloer. Dat blijkt uit cijfers die het stadsbestuur aankocht bij telecomgigant Proximus. “Daaruit concluderen we dat onze marketingstrategieën werken”, aldus schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). Echte conclusies kunnen er wel nog niet getrokken worden uit de cijfers, de metingen zijn nog maar net begonnen. Er is dus nog geen vergelijkingsmateriaal.

Opvallend zijn de hoge bezoekersaantallen uit Moeskroen (gemiddeld 448 mensen per dag) en Roeselare, toch ook een traditioneel sterke shoppingstad, en de lage opkomst op zondag. Waar weekdagen in de herfst gemiddeld goed zijn voor 19.783 bezoekers en zaterdagen voor 27.244, haalt zondag de kaap van de 15.000 niet eens. De extra koopzondagen werden dan ook resoluut naar de prullenbak verwezen. “Want iets dat niet werkt, dat moet je niet forceren. Je moet keuzes durven maken”, aldus schepen Vandendriessche. De traditionele shoppingzondagen, zoals die bij het begin van de solden of tijdens de eindejaarsperiode, blijven wel bestaan.

Het overgrote deel van de bezoekers (1.725.354) komt uit eigen land. Daar staan dagjesmensen uit West-Vlaanderen ruim op kop met 78,5 procent, daarop volgt Oost-Vlaanderen (11,44 procent) en Henegouwen (4,80 procent). Wevelgem leverde de meeste dagtrippers aan Kortrijk, op de voet gevolgd door Harelbeke en Zwevegem. De groep internationale bezoeker, goed voor zo’n 78.817 mensen, bestaat voor net iets meer dan de helft uit Fransen. Daarop volgen de Nederlanders met 10,5 procent en de Britten met 5,4 procent. Ook Duitsers en Spanjaarden vinden steeds makkelijker de weg naar de Kortrijkse binnenstad.

Schepen van Economie Arne Vandendriessche is voorlopig erg tevreden met de resultaten.
Schepen van Economie Arne Vandendriessche is voorlopig erg tevreden met de resultaten.© AN

“We merken dat vooral onze evenementen veel volk aantrekken”, aldus de schepen. “De rally, de Urban Cross en het Weekend van de Klant bleken allemaal grote publiekstrekkers.” Opvallend, ook de braderieën lokken nog steeds veel volk. “We voelen dan ook dat onze gerichte marketingcampagnes hun vruchten afwerpen. Het afgelopen jaar zijn de uitgaven in de Kortrijkse horeca zelfs met 12 procent gestegen! Handelaars die klagen over hun slecht draaiende zaak nemen dus best eerst eens hun eigen concept onder de loep.”

Toch is het moeilijk om conclusies te trekken uit de cijfers. De metingen begonnen pas afgelopen zomer. Een vergelijking maken met de maanden september, oktober en november van vorig jaar is dus niet mogelijk. Vergelijken met juni, juli en augustus kan wel, maar daar kan je onmogelijk statistisch correcte conclusies uit trekken. “Eens de metingen een jaar lopen, hopen we dat wel te kunnen doen”, aldus de schepen. “We willen daarvoor iemand in dienst nemen die voltijds bezig is met digitale marketing, en hopen in samenwerking met de provincie ook een data-analist onder de arm te nemen.”

(Annelies Nollet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier