Elektriciteitswerken worden telkens uitgesteld: “Winkel al vier keer voor niks gesloten”

Een bakker en beenhouwer uit Sint-Andries (Brugge) zijn niet te spreken over de aanpak van de elektriciteitswerken naast hun deur, die telkens uitgesteld worden. “We verliezen klanten en omzet. En ons geduld.” Eandis wijt het aan “wisselende weersomstandigheden” en betreurt het voorval.

Bakker Stefan Vandaele en zijn buurvrouw Liselotte D’Hoore van slagerij De Smedenpoort, hier met dochter Axelle, bij de werken voor hun deur. © WK

Bakker-patissier Stefan Vandaele zijn geduld is op. “Ze zijn hier ongeveer een maand geleden beginnen te werken en Eandis heeft ons daarvan toen tijdig op de hoogte gebracht. Die eerste keer was bovendien ook een maandag, onze sluitingsdag, en dus hadden we er weinig last van dat we hier een uurtje zonder stroom zaten”, zegt hij.

Maar daarna liep de communicatie volgens de bakker spaak. “Sindsdien is ons voor het verdere verloop van de werken al vier keer een nieuwe timing meegedeeld. Vier keer hebben wij echter onze winkel voor niks dichtgedaan, want ze zijn hier geen enkele van die vier keren effectief komen voortdoen. En elke keer zijn wij daarvan pas op het allerlaatste nippertje verwittigd geweest – dinsdag nog zat er wéér een brief in de bus dat ze woensdag toch niet zouden komen.”

Klanten kwijt

Volgens Stefan kreeg hij van Eandis telkens als uitleg dat het door onvoorziene omstandigheden kwam. “Maar vier keer na elkaar? Wij verliezen hier ondertussen wel klanten door. En omzet: dat loopt algauw op tot een paar duizend euro, maar onze rekeningen blijven komen. Ook die van Electrabel”, klinkt het.

De reden dat hij voor de aangekondigde werken zijn deur telkens sloot, is volgens Stefan dat hij bij Eandis te horen kreeg dat ze niet goed wisten hoe lang de stroom onderbroken zou moeten worden. “Dat kon drie kwartier zijn, zoals die eerste keer, maar evengoed voor zes uur, zo hadden ze ons meegedeeld. En dus leek het dan beter om op die dagen niet open te doen.”

De bakker gaf zijn klacht ondertussen door aan de klantendienst van Eandis. “De dame die ik aan de lijn had was wel vriendelijk, maar zij kon ons ook niet echt verder helpen. ‘Daar ga ik niet over’, zei ze op mijn vraag of ze de werken in ’t vervolg niet op onze sluitingsdag konden laten doorgaan.”

Vandaele voelt zich als handelaar niet alleen gedupeerd, maar ook schromelijk over het hoofd gezien. “Op den duur krijg je echt het gevoel dat ze met je voeten aan het rammelen zijn“, zucht hij. “Toch eigenlijk een kleine moeite om bij zo’n klacht eens contact op te nemen, niet? Maar ze houden geen rekening met ons.”

Vervelend

Volgens woordvoerder David Callens van Eandis was het een geval van overmacht. “We zijn daar bezig met het saneren van een distributiecabine. De cabine is ondertussen vernieuwd, maar er moeten nog nieuwe kabels worden binnengebracht en dat hebben we omwille van de wisselende en gure weersomstandigheden inderdaad een paar keer last minute moeten uitstellen”, zegt hij.

De afwerking is nu volgens de woordvoerder voorzien voor volgende week. “Als het weer het toelaat, werken we dit af op donderdag 14 februari, tussen 8 en 13.45 uur. Daarbij zullen de klanten maximaal één uur zonder stroom zitten. We voorzien ook nog een nieuwe communicatie hierrond. Indien nog niet in de bus gehad, mogen ze die eerstdaags verwachten”, klinkt het.

Eandis zegt tot slot ook met het hele voorval verveeld te zitten. “Dit is een vervelende zaak voor alle betrokkenen. We doen er alles aan om de werken volgende week af te ronden, en met minimale hinder voor onze klanten.” (WK)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.