We duiken even in ons archief. "Twee van onze drie deelgemeenten wordt niet door de bus bediend. Dat moet anders", liet Defreyne in juli vorig jaar optekenen. Behalve het oubollig systeem van de Belbus, heb je geen ander openbaar vervoer in de dorpen. Zo moeten inwoners van het centrum van Moere meer dan 2 kilometer wandelen of fietsen om dan pas de bus te nemen in de Torhoutsebaan. Nu komt er positief nieuws uit de bus - pun intended - voor de inwoners van Moere en Zevekote. Eind 2021 komt er namelijk een verbindende 'Gistelbus', iets wat door de onderhandelaar...

We duiken even in ons archief. "Twee van onze drie deelgemeenten wordt niet door de bus bediend. Dat moet anders", liet Defreyne in juli vorig jaar optekenen. Behalve het oubollig systeem van de Belbus, heb je geen ander openbaar vervoer in de dorpen. Zo moeten inwoners van het centrum van Moere meer dan 2 kilometer wandelen of fietsen om dan pas de bus te nemen in de Torhoutsebaan. Nu komt er positief nieuws uit de bus - pun intended - voor de inwoners van Moere en Zevekote. Eind 2021 komt er namelijk een verbindende 'Gistelbus', iets wat door de onderhandelaars in de vervoerregioraad ook knipogend de 'Defreynebus' wordt genoemd. De burgemeester drukte namelijk door toen er aanvankelijk geen plannen op tafel lagen om de kleine woonkernen te verbinden. "De kernen Moere, Zevekote en Snaaskerke krijgen een specifiek aanbod met een vaste buslijn die de verbinding met de kern Gistel verzorgt", legt de burgemeester uit. "In de werkweek - ook in vakanties zal er zes keer per dag een bus rijden die een lus maakt tussen Moere, Gistel, Snaaskerke en Zevekote. Tussendoor passeer je ook Zande. Die bus biedt een antwoord op de vele vragen naar beter openbaar vervoer. De ritten worden uitgevoerd met een minibus en zijn voornamelijk gericht op inwoners en scholieren die binnen Gistel reizen of naar het centrale knooppunt in het stadscentrum. Hier kan de reis voortgezet worden richting Oostende, Westkerke en Oudenburg, Ichtegem, Brugge of Torhout. Kijk, het is heel duidelijk. Inwoners van Moere en Zevekote kunnen straks met de bus naar de maandag- en vrijdagmarkt van Gistel gaan, komen shoppen in de hoofdgemeente of genieten van de verschillende horecazaken." De uren worden later ingevuld in functie van de te garanderen aansluitingen. De bus voor Gistel en haar deelgemeenten kost de vervoerregio zo'n 113.000 euro per jaar. In Moere wordt, net als in Gistel, bovendien nog eens een mobipunt geïnstalleerd. Bij zo'n punt worden verschillende vervoersmogelijkheden aangeboden, zoals deelfietsen en deelwagens. Op die manier moet zogenaamde 'combimobiliteit' - het gebruik van verschillende vervoersmiddelen - gepromoot worden. "De vervoerregio Oostende waartoe Gistel behoort heeft het nieuwe plan deze maand voorlopig goedgekeurd", zegt Defreyne. De komende weken wordt het plan voorgesteld aan de gemeenteraden, waarna de vervoerregioraad dit definitief kan vaststellen. De invoering van het nieuwe vervoerplan is voorzien voor eind december 2021. Naast de Gistelbus zijn ook heel wat andere verbeteringen op komst. Buslijnen 50 (Oostende-Gistel-Koekelare) en 51 (Oostende-Gistel-Ichtegem-Torhout) worden samengevoegd en krijgt een hogere frequentie. Er komt ook een nieuwe buslijn die Brugge, Jabbeke, Oudenburg, Snaaskerke en Oostende verbindt.