Door Geert Vanhessche
...

Door Geert VanhesscheHet ketelgebouw was van belangrijk in het productieproces van de oude centrale en is nu belangrijk voor de visibiliteit van site. Het heeft dan ook een heel grote erfgoedwaarde en een monumentaal karakter. Bovendien is het ook een van de grootste gebouwen van de site met oppervlakte van 22 op 42 meter en een hoogte van zowat 30 meter. Het gebouw is volledig ingenomen door de opstelling van de vier oudste nog aanwezige ketels waarvan de oudste dateert van 1929. "De kolen die van de Borinage via Doornik langs het kanaal Bossuit-Kortrijk per schip werden aangevoerd, werden hier opgeslagen en gestookt", vertelt architect Klaas Goris. De muren van de ketelhuizen zijn slechts één baksteen dik, dus nog geen 10 cm. Dit komt omdat het vroeger warmer was binnenin de centrale dan buiten. "Naast de dunne muren, waren er ook stalen ramen met enkel glas. Vandaar dat geopteerd werd om een glazen omhulsel rond het gebouw te plaatsen. Dit werd een constructie die alles samen zo'n 160 ton weegt."Bij de opening kregen de genodigden meteen ook een primeur. Het was immers de eerste keer dat het gebouw voor het publiek werd opengesteld. Het diende eerst asbestvrij gemaakt te worden. "De bedoeling is dat dit gebouw in de toekomst verder zal geoptimaliseerd worden en dat het onderdeel zal worden van een bezoekersparcours", vertelde burgemeester Doutreluingne.Volgend jaar voorziet men de realisatie van een koker vanuit de machinezaal, doorheen het ketelhuis overgaand in een brug naar het jaagpad. Op die manier kan men ook meer volk toelaten in de machinezaal omdat er een extra vluchtweg zal zijn. "De koker zal zo geconstrueerd worden dat het de beleving van het ketelhuis zal maximaliseren. Er komt ook speciale verlichting om de ketels nog meer te accentueren", aldus de architect.Ook het nieuwe Transfogebouw werd aan de buitenkant gerestaureerd. "We plaatsten er overal dubbel glas en bovendien werd ook de gevel opengetrokken. Daardoor kunnen we nu ook langs de buitenkant een stukje erfgoed beleven."De restauratiedossiers die nu werden afgewerkt kosten zo'n 1,5 miljoen euro. In totaal beloopt de restauratiekost al zo'n 7 miljoen euro. In de nabije toekomst zullen nog enkele kleinere dossiers afgehandeld worden. Men hoopt tegen 2023 alle gebouwen klaar te hebben.In zijn toespraak deed burgemeester Doutreluingne een opvallende bekentenis: "Ik moet toegeven dat ik bij aanvang van het hele Transfoverhaal nogal sceptisch was. Ik zat toen in de oppositie en vond dat alles veel geld zou kosten en niets zou opleveren voor de gemeente. Zoveel jaar later moet ik toegeven dat het een juiste keuze was van het toenmalige beleid om te investeren in de site. Nu ben ik fan geworden van Transfo want na de investering komt de return. We zullen de voordelen plukken van een warme, avontuurlijke, sportieve, culturele, duurzame ontmoetingsplaats met een grote uitstraling en waar het ook aangenaam zal zijn om er te wonen en te werken."