Eind van de week nieuwe proefopstelling Pottebezemstraat

Eind van de week zou het afsluiten van de Pottebezemstraat voorbij moeten zijn. De knip wordt vervangen door drie vertragende verkeerspoorten. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

De nieuwe proefopstelling in de Torhoutse Pottebezemstraat, die de omstreden knip dient te vervangen die er momenteel geldt, zou eind van de week gerealiseerd moeten zijn. Onder andere de bewoners van de nabije Berg op Zoomstraat wachten vol ongeduld op het opheffen van het afsluiten van de Pottebezemstraat voor gemotoriseerd verkeer. “Helaas begrijpen sommigen niet dat je een nieuwe proefopstelling niet in een handomdraai kunt realiseren”, reageert schepen van Mobiliteit Elsie Desmet geïrriteerd.

De knip met blokkerende betonblokken, die normaal gezien tot en met 6 augustus zou blijven, verdwijnt sowieso en wordt door drie verkeerspoorten mét doorgaand verkeer vervangen. Dat zou rond 1 juli gebeuren, maar intussen is die datum al twee weken overschreden zonder dat er iets veranderd is. En dus wordt er in de buurt luidop gefluisterd dat schepen Desmet tijd aan het rekken is om koppig de knip zo lang mogelijk in stand te houden. Vooral in de Berg op Zoomstraat, die sinds het afsluiten van de Pottebezemstraat zo’n beetje tot nieuwe sluipweg uitgegroeid is, groeit de ergernis dag na dag.

Schepen vindt kritiek en verdenkingen er serieus over

Elsie Desmet vindt de verdenkingen van zij die beweren dat ze de zaak wil rekken, er serieus over. “Mij zoiets in de schoenen schuiven, is echt wel straf”, klinkt ze bitter. “Ik heb heel duidelijk gecommuniceerd dat 1 juli de streefdatum voor de nieuwe proefopstelling was, maar dat veel zou afhangen van de tijdige levering van het nodige materiaal. Vorige week hebben we er nog alles aan gedaan om de leverancier van de signalisatie vóór zijn vakantie de bestelling te laten leveren. Die vakantie is intussen gestart en toch heeft hij gisteren – maandag – ons nog de signalisatie bezorgd.”

Mobiliteit is uiteraard geen exacte wetenschap, alhoewel iedereen zich tegenwoordig mobiliteitsexpert waant

“Dat betekent dat we nu zo snel mogelijk de bewonersbrieven zullen verspreiden om iedereen in de omgeving over de nieuwe situatie in te lichten. Tegen eind van de week zou alles er moeten staan. Het noodzakelijke politiereglement hebben we speciaal vorige week al in het College van Burgemeester en Schepenen goedgekeurd, om er vaart achter te zetten.”

“Ik vind het jammer dat sommige mensen niet willen begrijpen dat dergelijke zaken niet van vandaag op morgen gewijzigd kunnen worden. Het leveren van verkeersborden duurt standaard minstens drie weken. De ongefundeerde kritiek doet pijn voor iedereen die zich hard inzet om de opstelling zo snel mogelijk rond te krijgen.”

Drie wegversmallingen en twee hoogtebeperkingen

De nieuwe proefopstelling zal weer doorgaand verkeer mogelijk maken, maar wel sterk afgeremd. Er komen drie wegversmallingen, waarvan twee met tegelijk een hoogtebeperking: aan de spoorwegbrug en bij de middelste versmalling. Die verkeerspoorten moeten het zware en te snelle verkeer uit de Pottebezemstraat weghouden.

“Ik kan begrijpen dat de oorspronkelijke knip niet in goede aarde viel, maar het was uiteindelijk maar een proefopstelling”, aldus nog schepen Desmet. “Een manier om in de praktijk te ervaren of dit de juiste ingreep was om de buurt leefbaar te houden. Mobiliteit is uiteraard geen exacte wetenschap, alhoewel iedereen zich tegenwoordig mobiliteitsexpert waant. Het einddoel is en blijft drie problemen aanpakken: zwaar verkeer, hoge snelheden en overdreven sluipverkeer. Dat zijn knelpunten die we via metingen objectief hebben kunnen vaststellen. Anders zouden we natuurlijk niet overgegaan zijn tot proefopstellingen. Met de nieuwe opstelling proberen we dezelfde beoogde doelen te bereiken, maar zonder knip.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier