Opmerkelijk beeld deze morgen op de hoek van de Dijver met de Nieuwstraat. Met een gigantische hijskraan werd een toeristisch rondvaartbootje op het water gezet. Geen doordeweeks toeristenbootje maar wel het eerste elektrisch aangedreven exemplaar dat op de Brugse reien binnenkort toeristen of geïnteresseerde Bruggelingen zal vervoeren. Het is een eerste stap om het toeristische bootcontingent te vergroenen en te verduurzamen.
...

Opmerkelijk beeld deze morgen op de hoek van de Dijver met de Nieuwstraat. Met een gigantische hijskraan werd een toeristisch rondvaartbootje op het water gezet. Geen doordeweeks toeristenbootje maar wel het eerste elektrisch aangedreven exemplaar dat op de Brugse reien binnenkort toeristen of geïnteresseerde Bruggelingen zal vervoeren. Het is een eerste stap om het toeristische bootcontingent te vergroenen en te verduurzamen. "Elektrische boten bieden heel wat voordelen ten opzichte van boten met een dieselmotor. Er is geen uitstoot van de dieselmotor, geen geurhinder en veel minder lawaai", zegt schepen van Toerisme Philip Pierins. "De elektrische boten veroorzaken bovendien minder golfslag, waardoor er minder schade wordt aangericht aan de kaaimuren." In 2010 was er al eens een proefproject van rederij Stael met een aluminiumboot op elektriciteit maar door te veel kinderziektes met de batterij waren andere uitbaters terughoudend om er zich ook aan te wagen. "We zijn echter bij de uitbaters blijven aandringen om toch de sprong naar elektrisch varen te wagen. Uiteindelijk werd beslist om een elektrisch prototype toe te vertrouwen aan botenbouwers North Sea Boating uit Blankenberge en Scheepsbouw Vandamme uit Zeebrugge", zegt schepen Pierins.Stad Brugge gaf financiële ondersteuning via subsidiëring van de installatie van elektrische oplaadpalen en verlenging van de aanlegsteigers. Dat was nodig omdat de elektrische boten iets langer zijn dan de dieselboten. Daarnaast verlengde het stadsbestuur ook de duur van de exploitatievergunning van vijf naar tien jaar. De gemeenteraad besliste vorig jaar ook om de tarieven te verhogen van 8 naar 10 euro per persoon per rondvaart. Dit om de investeringskosten te helpen dragen. De ruwbouw, of 'casco' van de nieuwe elektrisch aangedreven boten is in handen van scheepsbouw Vandamme uit Zeebrugge maar het eigenlijke afgewerkte product wordt aangeleverd door de gespecialiseerde firma North Sea Boating. "Met ons bedrijf werken wij al 38 jaar samen met de rederijen die in Brugge die toeristenbootjes exploiteren. Er is dus al jaren een bijzonder goede samenwerking", zegt Luc Degroote van North Sea Boating. "Ook hun reguliere boten onderhouden en herstellen wij. Die gaan na ieder vaarseizoen uit het water en worden volledig in het nieuw gezet: een volledige onderhoudsbeurt, een nieuwe verf- en laklaag, verzorgen van de houten bekleding,... Die bootjes worden dan ook intensief gebruikt en maken heel wat mee. Aan dit nieuwe project met elektrisch aangedreven boten hebben we twee jaar gewerkt en we zijn nu bijzonder trots met het resultaat. De elektrische boten zijn 20 centimeter breder en een halve meter langer. Dus 9 x 2,2 meter. Dat moest ook wel omdat ze een stuk zwaarder zijn. Dit door de batterijen die erin opgeslagen zijn." "De boten zijn ook stabieler", gaat Luc Degroote verder. "Dat zie je direct als er een aantal mensen instappen. En ze zakken ook niet zo diep in het water. De maximale snelheid van de boten is 11 km/per uur. Aan die snelheid moeten ze met volgeladen batterijen ongeveer twaalf uren kunnen varen. Op het display vooraan kunnen de bootjesmannen perfect lezen hoe lang of hoe ver ze nog kunnen varen. Iedere boot is voorzien van een batterijpack met 14 batterijen. Die volledig opladen duurt zo'n acht uur. Een groot voordeel voor de bootjesmannen, die ook hun passagiers toespreken en toeristische info verschaffen, is dat de bootjes nauwelijks geluid produceren. Dit gecombineerd met de nagelnieuwe geluidsinstallatie die we in iedere boot installeren, moet zorgen voor een veel aangenamere beleving voor zowel bootjesman als passagier." De bedoeling van Toerisme Brugge en de rederijen is om er op termijn toe te komen dat alle toeristenbootjes elektrisch aangedreven zijn. "Nu de eerste boot opgeleverd is, zal er om de twee maanden een volgende elektrische boot afgewerkt worden zodat tegen het einde van het jaar elk van de vijf rederijen, die elk over vier boten beschikken, minstens over één elektrisch boot zal beschikken", stelt schepen Pierins.