Eenzame kerst voor echtgenote vrachtwagenchauffeur

Vrachtwagenchauffeur Krist en zijn collega's zitten voorlopig vast in Dover.© CL
Vrachtwagenchauffeur Krist en zijn collega's zitten voorlopig vast in Dover.© CL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Dat deze kerstperiode er eentje is waar feesten naar de achtergrond worden verschoven, is ondertussen algemene kennis. Voor Isabelle Cremelie (46) uit Moorsele wordt het echter een 25 december met een extra bittere smaak. Haar echtgenoot, vrachtwagenchauffeur van beroep, staat vast in Engeland en raakt niet thuis. “Hij is de eeuwige optimist en onze rots in de branding maar toen we hem voor het laatst aan de telefoon hadden, hoorden we hoe hij een krop in de keel had. Hij wil gewoon naar huis”, klinkt het.

De Brexit en het coronavirus, het bleek de chaotische mix te zijn waar geen enkel land klaar voor was. Toen Krist Vandenbogaerde (53) afgelopen zondag richting Verenigd Koninkrijk vertrok, nam hij dan ook de nodige voorzorgen.

“Hij moest maandag nabij London twee trappen leveren”, zucht Isabelle. “Hij wist dat de situatie erg moeilijk was, dus hij belde wat rond en controleerde verschillende websites om ervoor te zorgen dat hij alle info voorhanden had.”

“Met zijn vrachtwagen vertrok hij ook reeds op zondagnamiddag om zo zeker op tijd op zijn bestemming aan te komen. Eerst leek het ook allemaal vlot te verlopen en hij kon zondagnacht nog overnachten dicht bij zijn bestemming. Maandag kwam echter het nieuws waar niemand rekening mee had gehouden.”

Onduidelijkheid troef

Door de detectie van een nieuwe en uiterst besmettelijke variant van het coronavirus, besloot Frankrijk de grenzen met het Verenigd Koninkrijk te sluiten. “Eerst was er enkel sprake van het personenverkeer en kon vrachtverkeer nog steeds richting het Europese vasteland komen”, pikt Isabelle in. “Maar al snel werd ook die regel aangepast en werden vrachtwagens eveneens aan de ketting gelegd.”

“De werkgever van Krist regelde diezelfde nacht nog een hotel en iedereen hoopte dat het bij die ene nacht zou blijven. Niet dus. Ondertussen staan meer dan 7.000 vrachtwagens te wachten, een cijfer dat ieder uur nog blijft stijgen en is het onduidelijkheid troef. Niemand weet echt wat er nu moet gebeuren en de info die we toch krijgen, verschilt vaak van bron tot bron.”

‘Gouden kooi’

“De werkgever van Krist heeft er wel voor gezorgd dat ze op hotel kunnen blijven want de situatie op die grote parkings loopt stilaan uit de hand. Er is voortdurend heibel met de politie en ik ben alvast blij dat hij daar niet moet tussen staan. Uiteindelijk zit hij in een gouden kooi.”

“We videobellen iedere dag en hoewel hij altijd iedereen weet op te peppen, zit Krist er nu ook door. Hij is al nagenoeg zijn volledige leven vrachtwagenchauffeur maar dit maakte hij nog nooit mee.” Ondertussen zijn de grenzen opnieuw geopend en kunnen vrachtwagens terug richting Franse havens, al lijkt het probleem hiermee niet van de baan.

‘Complete chaos’

“Onder normale en optimale omstandigheden kunnen de Engelse havens samen 3.600 vrachtwagens per dag verwerken”, sluit Isabelle af. “Wanneer je weet dat er meer dan 7.000 vast staan, dan is de rekensom snel gemaakt en dan spreken we nog niet over de waanzinnige maatregelen die werden opgelegd.”

“Iedere chauffeur moet eerst de resultaten van een recente coronatest kunnen voorleggen, een test die je het best van al in Dover zelf laat afnemen. Niemand wil het risico nemen om zich te laten testen om nadien dagen vast te staan en te mogen herbeginnen.”

“Daarnaast zitten ook alle snelwegen richting de havens volledig vast. Het is een complete chaos die niemand opgelost krijgt. Ook vandaag zal Krist opnieuw proberen in Dover te raken al is het verre van zeker dat hij er gaat geraken, laat staan dat hij aan de overtocht zal kunnen beginnen. Kerstmis zal er alvast eentje worden die hij zonder zijn familie zal moeten vieren. We blijven hopen dat hij voor nieuwjaar toch terug thuis zal kunnen raken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier